De hybride Ford Kuga heeft een groot probleem: de accu kan kortsluiting en daarmee brand veroorzaken. Kuga-eigenaren is opgeroepen om alleen de brandstofmotor te gebruiken totdat er een ‘fix’-update is geïnstalleerd. Inmiddels is er een terugroepactie gaande om die software te installeren.
Eigenaren van de plug-in hybride Ford Kuga (gebouwd tussen augustus 2019 en november 2023) rijden al maanden alleen op de brandstofmotor. De accu die de elektrische ondersteuning van stroom voorziet, mag immers niet meer gebruikt worden totdat er een ‘fix’-update is geïnstalleerd. Wachten Kuga-rijders niet op dat stukje software, dan riskeren ze kortsluiting en daarmee brand.
Oplossing
Ford Nederland heeft in maart de betreffende Kuga-rijders geïnformeerd dat er een terugroepactie zou plaatsvinden. Verder kregen Kuga-rijders een compensatie van 120 euro voor extra gemaakte brandstofkosten en verlengde Ford de garantietermijn. Inmiddels (sinds 21 mei) is Ford overgegaan tot die terugroepactie, waarbij het verwacht dat de te installeren software het probleem verhelpt.
Kritiek
In de tussentijd heeft Ford de nodige kritiek over zich heen gekregen. Zo nemen niet alle Kuga-eigenaren genoegen met de compensatie van 120 euro. Zij stellen dat de gemaakte brandstofkosten veel hoger liggen. Ook speelt de vraag of een software-oplossing een hardwarematig probleem adequaat kan oplossen.
De kwestie kreeg recent veel aandacht in het consumentenprogramma Radar. Daarin laat Radar diverse gedupeerden aan het woord en komt Ford Nederland met een reactie.