Bezoekers

003147
Bezoekers vandaag : 353
Gisteren : 474

Proefrit (II)

In een van mijn columns, in 2019, schreef ik over het maken van een proefrit. De strekking daarvan: proefritten worden door de rechter gezien als een Overeenkomst van Bruikleen. Als proefritmaker/ bruiklener bent u verplicht om het voertuig in goede staat terug te geven. Doet u dat niet, omdat er bijvoorbeeld schade is gereden, en heeft degene die u de auto uitleende geen cascoverzekering, dan zult u de schade door eigen schuld aan de auto uit eigen zak moeten betalen.

Dat wordt dus een dure proefrit. Controleer daarom vóóraf altijd hoe de auto waarmee u een proefrit gaat maken is verzekerd en leg dit zwart-op-wit vast. Check vooraf ook of er al beschadigingen aan de auto zitten. Zo ja: leg dit eveneens vast en maak er foto’s van. Op onze website kunt u een document downloaden door in de zoekfunctie ‘proefritformulier’ in te toetsen. Uiteraard moet de uitlener van de auto, of het nou om een garagebedrijf of particulier gaat, zorgen voor minimaal een W.A.- verzekering. Ga er nooit vanuit dat er wel sprake zal zijn van een cascoverzekering, zelfs niet bij de duurdere merken!

Twee jaar na die column schreef ik over (het nut van) inzittendenverzekeringen.
De strekking: zo’n verzekering is vooral belangrijk voor de bestuurder die zélf een ongeluk veroorzaakt. Die kan zijn schade immers nergens verhalen, noch op de W.A.-verzekering van de auto waarmee hij rijdt, noch op de tegenpartij. En, u voelt ‘m aankomen, er kán tijdens een proefrit, door uw eigen schuld, altijd iets fout gaan. De kans bestaat dat u hierbij letsel oploopt en daardoor inkomsten uit arbeid misloopt. Dan lopen de bedragen heel snel op terwijl u die nergens kunt verhalen. Als er dan een inzittendenverzekering is afgesloten, dan kunt u (een deel van) uw schade hierop claimen. En dan hoop ik voor u dat er een SVI, oftewel een Schadeverzekering voor Inzittenden (SVI) is afgesloten. Want de meeste ‘gewone’ ongevallenverzekeringen (OI) voor inzittenden keren doorgaans treurig lage bedragen uit, zelfs in geval van blijvende invaliditeit.

Moraal van het verhaal. Controleer bij een proefrit ook of er een (schade)verzekering voor inzittenden is afgesloten en hoe hoog de verzekerde bedragen zijn. Als dit niet goed geregeld is bent u in elk geval op de hoogte van het risico dat u loopt en kunt u zich eventueel zélf tegen ongevallen of arbeidsongeschiktheid verzekeren. Vertrouw daarbij niet te veel op wat er collectief geregeld is, want de meeste ‘sociale verzekeringen’ zijn stukken minder sociaal dan u denkt, áls u er al gebruik van kunt maken.

Maar laat ik besluiten met goed nieuws. Binnenkort bieden wij onze vernieuwde KNAC-autoverzekering voor moderne (hobby)auto’s aan. Als optie kunt u hierbij een ‘Zekerheid voor Inzittendenverzekering’ meeverzekeren. En dan heb ik het over een schadeverzekering voor inzittenden die de persoon volgt, zodat u óók verzekerd bent als u in de auto van een ander (mee)rijdt, bijvoorbeeld voor het maken van… een proefrit.

Kees de Regt
Manager Verzekeringen

Misschien leuk om te lezen:

Word lid van de KNAC!

Het lidmaatschap van de KNAC – de oudste automobilistenclub van Nederland – geeft u tal van voordelen. 

Winkelwagen 0

Zoeken in knac.nl

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors