Subsidiepotje elektrische auto’s nog goed gevuld

In tegenstelling tot voorgaande jaren is het subsidiepotje voor elektrische auto’s nog voor twee derde gevuld. Vorig jaar was het potje al na twintig dagen voor een derde leeg, nu dus na vijf maanden. Er is op dit moment nog 44 van de 67 miljoen euro over voor nieuwe elektrische auto’s en 18 miljoen euro voor gebruikte EV’s. 

Wie een elektrische auto aanschaft waarvan de fiscale aanschafwaarde niet meer dan 45.000 euro bedraagt (dat is de catalogusprijs minus de afleveringskosten), kan daarvoor een aankoopsubsidie aanvragen van 2.950 euro. Dit heet de SEPP-subsidie (Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren).

In voorgaande jaren was die subsidie een zodanig succes dat het potje steeds razendsnel leeg raakte. Vorig jaar was de subsidie nog 3.350 euro per auto, in 2021 en 2020 was dat nog 4.000 euro. Maar de steeds verder afbouwende subsidie maakt de aanschaf van een elektrische auto ook steeds minder aantrekkelijk en bovendien is er nog geen zekerheid over de kosten voor de toekomst. Het afgelopen jaar zijn de elektriciteitsprijzen fors gestegen en na 2025 verdwijnt de vrijstelling van de motorrijtuigenbelasting voor een elektrische auto, maar het is nog onduidelijk hoe hoog die belasting dan zal worden. 

Niettemin worden er dit jaar meer nieuwe elektrische auto’s geregistreerd dan vorig jaar. Dat zou volgens branchekenners komen door de langere levertijden. Elektrische auto’s die vorig jaar al zijn besteld worden dit jaar pas afgeleverd en telt dus ook dit jaar pas mee in de officiële verkoopcijfers. 

Misschien leuk om te lezen:

Word lid van de KNAC!

Het lidmaatschap van de KNAC – de oudste automobilistenclub van Nederland – geeft u tal van voordelen. 

Winkelwagen 0

Zoeken in knac.nl

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors