Volledig autonome auto nog heel ver weg

11 augustus 2018

In tegenstelling tot wat de industrie ons graag voorspiegelt, is de volledige autonome auto nog heel ver weg. Het duurt mogelijk zelfs nog tientallen jaren voordat auto’s in alle omstandigheden volledig automatisch rijden, zo blijkt uit de publicatie Veiligonderwegmetdeauto.nl van Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) in samenwerking met RAI Vereniging.

De introductie van volledig zelfrijdende auto’s is gecompliceerd door onder meer onvoorspelbaar menselijk gedrag. Dat vraagt meer ontwikkelingstijd en ruimte om veilig te testen. De tech- en automotivesector zijn wel volop bezig met het ontwikkelen van zelfstandig rijdende auto’s, die volgens RAI Vereniging en SWOV een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan het terugdringen van het aantal verkeersslachtoffers.

De autoindustrie heeft het afgelopen decennium verschillende rijhulpen ontwikkeld die de kans op ongevallen verkleinen en bij elkaar opgeteld de opmaat kunnen vormen naar autonoom rijden. Als we de berichten van de techbedrijven mogen geloven is de volledig autonome auto nabij, maar dat ziet Steven van Eijck, voorzitter van RAI Vereniging anders: “De auto-industrie ziet de toekomst ook positief tegemoet, maar is ondanks haar vooruitgang meer behoudend in haar voorspelling. Het duurt mogelijk nog tientallen jaren voordat auto’s in alle omstandigheden volledig zelfstandig kunnen rijden.” Uit de publicatie van SWOV en RAI Vereniging blijkt dat vooral de complexiteit van menselijk gedrag de overgang naar volledige autonomie bemoeilijkt.

Langer testen

De overgang naar volledig zelfstandig rijdende auto’s is opgedeeld in zes fasen: van geen automatisering naar volledige geautomatiseerde auto’s. “De complexiteit zit vooral in de derde fase”, aldus SWOV directeur Peter van der Knaap. “Hierbij rijdt de auto (deels) zelfstandig maar moet de bestuurder ook alert blijven en eventueel zelf ingrijpen. Dit vraagt andere rijvaardigheden dan normaal en kan voor gevaarlijke situaties zorgen. Recente ongevallen met zelfstandig rijdende auto’s die zich in fase 3 bevinden, bevestigen deze conclusie.” Experts adviseren dan ook om nieuwe hard- en software langer in een veilige omgeving door te ontwikkelen voordat deze systemen direct op de weg worden getest.

Nieuwe uitdagingen

Van der Knaap wijst er ook op dat in de verschillende overgangs- en ontwikkelingsfasen naar volledig geautomatiseerde auto’s, nieuwe uitdagingen ontstaan. “Denk aan de interactie met het ‘traditionele verkeer’ en de huidige infrastructuur, privacy, wetgeving, cyber security en beperkingen van het systeem onder bepaalde (weers)omstandigheden.” De politieke wil en mate van maatschappelijke acceptatie van zelfstandig rijdende auto’s wordt beïnvloed door deze factoren en maakt het transitiepad lang en onvoorspelbaar.

Deze artikelen zijn misschien ook interessant voor u