Vreemde waarschuwing Euro NCAP voor zware en grote auto’s

Euro NCAP publiceerde onlangs de veiligheidsresultaten van elf nieuwe auto’s en die bleken vrijwel zonder uitzondering zeer goed te scoren in de botsproeven. Met uitzondering van de Hyundai Kona, de Honda ZR-V en de VinFast VF8, die vier sterren kregen, ontvingen ze vijf Euro NCAP sterren. Maar in het begeleidende persbericht waarschuwt de Europese veiligheidsinstantie voor de steeds zwaarder, groter en sterker wordende auto’s, terwijl alle modellen waarvan vorige generaties werden getest, opvallend genoeg juist beter scoren. 

Het valt natuurlijk niet te ontkennen dat auto’s groter en zwaarder zijn geworden. Om een elektrische auto een behoorlijke actieradius te verschaffen is een accupakket van zo’n 450 tot 600 kilogram nodig, waardoor het rijklaar gewicht van een auto met zo’n 300 tot 450 kilogram (de elektrisch aandrijving zelf is lichter) stijgt ten opzichte van de versie met verbrandingsmotor. 

Om het accupakket efficiënt kwijt te kunnen, dient het tussen de voor- en achterwielen te worden geplaatst. Maar het pakket is groot en dus groeit de wielbasis (de afstand tussen de assen) doorgaans flink vergeleken bij een vorige generatie die nog vertrouwde op een verbrandingsmotor. 

Maar er is nog een andere reden waarom auto’s groter worden. Betere resultaten bij botsproeven worden veelal bereikt door carrosserieconstructies die bij een botsing veel energie kunnen verwerken en dus kunnen vervormen. Maar het deel waar de inzittenden zich bevinden mag juist niet vervormen. Daarom zijn auto’s de voorbije jaren ook langer en breder geworden. Kijk maar eens onder de motorkap naar het verschil in ruimte tussen de voorkant van de auto en het motorblok bij een huidige auto en een model van 25 jaar geleden. En hetzelfde geldt voor de dikte van de portieren. Het zijn vele extra centimeters, en doorgaans ook extra kilogrammen, maar die komen juist ten goede aan de veiligheid van de inzittenden. 

Veiliger of onveiliger?

Euro NCAP merkt bij de recente resultaten van de botsproeven het volgende op in het begeleidende persbericht: “In de context van COP28 lijkt het bemoedigend dat de meerderheid van deze auto’s EV’s zijn, maar deze uitgave benadrukt een zorgwekkende trend in de vraag van consumenten naar zwaardere, krachtigere en hogere auto’s die niet alleen andere bestuurders in gevaar brengen, maar ook een negatief effect hebben op het milieu. Van de elf beoordeelde nieuwe auto’s wegen er slechts drie minder dan twee ton en slechts één, de Smart #3, is geclassificeerd als een kleine gezinsauto.”

Terecht merkt Euro NCAP op dat auto’s groter en zwaarder zijn, maar uit de waardering van de elf geteste auto’s blijkt op geen enkele manier dat deze onveiliger zijn geworden of andere bestuurders of weggebruikers meer in gevaar brengen. De elektrische versie van de BMW 5-serie die nu is getest weegt zo’n 500 kilogram meer en is twaalf centimeter langer dan de vorige 5-serie (540i) en scoort qua veiligheid beter dan zijn voorganger, ook qua veiligheid voor voetgangers.

Bij de beoordeling van de Mercedes EQE SUV is het niet anders, want deze scoort ondanks zijn ruim 250 kilogram hogere gewicht ook beter dan zijn voorganger (de GLE) uit 2019. De ruim 500 kilogram zwaardere en 14 centimeter langere Volkswagen ID.7 laat eveneens betere resultaten zien dan de Passat die hij vervangt. 

De enige van de door Euro NCAP geteste auto’s die in de nieuwe, zwaardere en grotere elektrische versie minder goed scoort is de Hyundai Kona, die een ster minder krijgt, vier in plaats van vijf, dan zijn voorganger uit 2017. Maar daarbij moet worden aangetekend dat Euro NCAP de eisen in 2023 heeft aangescherpt waardoor het moeilijker is geworden om vijf sterren te krijgen. Het is dus wel aannemelijk dat ook de nieuwe Kona gewoon veiliger is geworden dan het vorige model.

Goede nieuwkomers

Opvallend aan de jongste testresultaten van de Euro NCAP is dat jonge en de nieuwe merken het goed doen. 15 jaar geleden vielen Chinese nieuwkomers zoals BYD en de Landwind nog hopeloos door de mand, maar de twee BYD-modellen die nu zijn getest, de Seal en de Tang, de in China ontwikkeld Smart #3, en de Xpeng G9 halen vijf sterren. En ook de Vietnamese nieuwkomer Vinfast doet het niet slecht met de VF8, want deze haalt vier sterren. 

Misschien leuk om te lezen:

Zaterdag 22 juni: KNAC Poetsclinic

De KNAC poetsclinic is terug van weggeweest. Op zaterdag 22 juni leert autodetailer Marcel de Vries van MTEC Autodetailing in Eemnes u hoe u lak laat glanzen en herstelt.

Word lid van de KNAC!

Het lidmaatschap van de KNAC – de oudste automobilistenclub van Nederland – geeft u tal van voordelen. 

Winkelwagen 0

Zoeken in knac.nl

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors