Volkswagen Group haalt CO2-limiet net niet

De Volkswagen Group heeft de door de EU gestelde CO2-limiet voor de verkochte vloot net niet gehaald. De overschrijding bedraagt 0,5 gram en is daarmee wel iets lager dan verwacht. Voor de overschrijding van de limiet kan de EU een boete opleggen van 95 euro per gram per verkochte auto. Dat kan VW al gauw een geldbedrag van 100 miljoen euro kosten. Voor 2021 verwacht het concern de limiet  niet te overschrijden.

Binnen de Volkswagen Group hebben de merken Volkswagen en Audi wel de limiet gehaald dankzij de introductie van elektrische auto’s. Die hebben een CO2-uitstoot van 0 gram en tellen dubbel in de berekening van de gemiddelde vlootuitstoot. 

Daarnaast hebben concerns de mogelijkheid om een ‘pool’ te vormen met andere merken. FCA (Fiat Chrysler Automobiles) doet dat bijvoorbeeld met Tesla tegen een vergoeding voor de CO2-rechten. De Volkswagen Group breidde in december de eigen pool uit met het Chinese Aiways, de tot de Geely-groep behorende Britse London EV Company en de uit Aken afkomstige kleine producent van elektrische auto’s Next E.Go Mobile. Hoeveel de Volkswagen Group heeft betaald om deze producenten van elektrische auto’s aan de eigen pool te mogen toevoegen is nog niet bekendgemaakt. 

Overigens is het specifieke doel van de Volkswagen Group niet de 95 gram die de EU als doel heeft gesteld, maar 99,8 gram CO2 per kilometer. Voor automerken die alleen in specifieke sectoren vertegenwoordigd zijn en daardoor veel grotere en of zwaardere auto’s maken, geldt er een compensatieregeling waardoor ze meer mogen uitstoten omdat ze geen kleine zuinige auto’s in hun gamma hebben. Bij de Volkswagen Group gaat dat op voor Bugatti, Lamborghini, Porsche en Bentley. 

Misschien leuk om te lezen:

Zaterdag 22 juni: KNAC Poetsclinic

De KNAC poetsclinic is terug van weggeweest. Op zaterdag 22 juni leert autodetailer Marcel de Vries van MTEC Autodetailing in Eemnes u hoe u lak laat glanzen en herstelt.

Netcongestie: Utrechtse laadpalen uitgeschakeld bij stroompiek

De overbelasting van het stroomnet in de provincie Utrecht is momenteel zo groot dat het demissionaire kabinet en netbeheerders maatregelen nemen om netcongestie te voorkomen. Een van die maatregelen is de inzet van slimme laadpalen die uitschakelen bij drukte op het stroomnet.

Bron: Pixabay, https://pixabay.com/nl/photos/van-brienenoordbrug-rotterdam-winter-3894954/
Rijkswaterstaat: ‘Van Brienenoordbrug is veilig’

Rijkswaterstaat heeft gereageerd op de brandbrief die burgemeesters Aboutaleb (Rotterdam) en Van Zanen (Den Haag) deze week stuurden over de Rotterdamse Van Brienenoordbrug. Volgens de uitvoeringsorganisatie is er van instortingsgevaar geen sprake, maar is de oeververbinding wel ‘op leeftijd’.

Word lid van de KNAC!

Het lidmaatschap van de KNAC – de oudste automobilistenclub van Nederland – geeft u tal van voordelen. 

Winkelwagen 0

Zoeken in knac.nl

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors