Schaarste aan AdBlue dreigt door hoge gasprijs

AdBlue

Na het tekort aan computerchips, magnesium en door dat laatste ook aluminium, dreigt een nieuwe schaarste die de autobranche hard kan treffen: AdBlue. Deze vloeistof is nodig bij de reiniging van de uitlaatgassen van moderne dieselmotoren in personenauto’s en vrachtwagens, maar door de hoge gasprijzen verminderen ammoniakproducten (ammoniak is een bestanddeel van AdBlue) hun productie.

Moderne dieselauto’s met SCR-katalysatoren (selectieve katalytische reductie) injecteren Adblue in de uitlaatgasstroom om de stikstofuitstoot te verminderen. Daartoe is er een aparte tank in het voertuig die regelmatig met Adblue (dat voor 32,5 procent uit ureum bestaat) moet worden gevuld. Als de AdBlue-tank leeg begint te raken, geeft de boordcomputer stapsgewijze waarschuwingen. Als de tank volledig leeg is, kan de motor niet meer worden gestart of alleen nog in de noodloop worden gebruikt. Zo willen autofabrikanten een optimale zuivering van de uitlaatgassen van hun dieselvoertuigen garanderen en het bezitters van diesels onmogelijk maken om zonder AdBlue in de tank toch te rijden. Het Adblue-verbruik van een personenauto bedraagt één tot twee liter per 1.000 kilometer.

Hoge aardgasprijs

Het ureum in AdBlue wordt synthetisch gemaakt via een chemische reactie van ammoniak en CO2. Om ammoniak te produceren, hebben chemische fabrieken (zoals BASF of SKW) aardgas nodig – en daar ligt het probleem met AdBlue. Vanwege de huidige hoge aardgasprijzen hebben de bedrijven hun ammoniakproductie teruggeschroefd – en zonder ammoniak kun je geen Adblue maken. 

Als de productie wordt op een laag pitje blijft, dreigt de productie van ureum sterk terug te lopen en dat levert op z’n minst aanzienlijke prijsstijging op. Momenteel kost en gevaar te lopen Indien deze tendens niet wordt omgebogen, dreigt er een knelpunt in de voorziening van ureumoplossingen, of ten minste een aanzienlijke prijsstijging. Momenteel kost een liter Adblue vanaf zo’n 60 cent per liter aan de pomp. Je kunt ook jerrycans kopen, maar dan is de prijs al het dubbele. Behlve personenauto’s hebben ook vrachtauto’s, (land)bouwmachines en zelfs schepen AdBlue nodig. 

Misschien leuk om te lezen:

Zaterdag 22 juni: KNAC Poetsclinic

De KNAC poetsclinic is terug van weggeweest. Op zaterdag 22 juni leert autodetailer Marcel de Vries van MTEC Autodetailing in Eemnes u hoe u lak laat glanzen en herstelt.

Word lid van de KNAC!

Het lidmaatschap van de KNAC – de oudste automobilistenclub van Nederland – geeft u tal van voordelen. 

Winkelwagen 0

Zoeken in knac.nl

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors