VZR wil kilometervergoeding naar 24 cent

De Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) wil dat de onbelaste kilometervergoeding voor zakelijk gebruik van een privéauto wordt verhoogd naar 24 cent per kilometer. De vergoeding bedraagt al sinds 2006 19 cent per kilometer en is nooit verhoogd. Werknemers die zakelijke kilometers rijden komen niet uit de kosten met dit bedrag.

De VZR vindt dat een inflatiecorrectie op zijn plaats is. Autorijden is immers fors duurder geworden sinds 2006. VZR heeft het kabinet daarom om een verhoging van de onbelaste kilometervergoeding gevraagd. 

De VZR heeft de variabele kosten van een aantal auto’s op een rij gezet en hieruit blijkt dat zelfs bij kleinere auto’s als een Renault Clio de 19 cent niet toereikend is om de variabele kosten te dekken. Denk daarbij aan reparatie, onderhoud, banden en natuurlijk de brandstof. Gerekend met de consumentenprijzenindex van het CBS zou de onbelaste kilometervergoeding 24 cent moeten zijn. 

VZR vindt dan ook dat het verhogen van de onbelaste kilometervergoeding naar 24 cent een reëel verzoek is. Bovendien is VZR van mening dat als er vanwege hoge brandstofprijzen en de corona effecten meer zakelijke kilometers worden gemaakt met de privéauto, bijvoorbeeld omdat door het thuiswerken de auto van de zaak niet meer verstrekt wordt, deze vergoeding wel reëel moet zijn.

De doelstelling van de onbelaste kilometervergoeding is het dekken van de variabele kosten, zo zei de staatssecretaris in 2008 in reactie op Kamervragen van VVD-kamerleden. Ook werd destijds aangegeven dat een verhoging met betrekking tot de inflatie reëel is. De onbelaste kilometervergoeding is echter nooit aangepast.

 

Bent nu nog op zoek naar de beste verzekering voor uw oldtimer of youngtimer, kijk dan eens naar de KNAC oldtimer verzekering of youngtimer verzekering.

Misschien leuk om te lezen:

Netcongestie: Utrechtse laadpalen uitgeschakeld bij stroompiek

De overbelasting van het stroomnet in de provincie Utrecht is momenteel zo groot dat het demissionaire kabinet en netbeheerders maatregelen nemen om netcongestie te voorkomen. Een van die maatregelen is de inzet van slimme laadpalen die uitschakelen bij drukte op het stroomnet.

Bron: Pixabay, https://pixabay.com/nl/photos/van-brienenoordbrug-rotterdam-winter-3894954/
Rijkswaterstaat: ‘Van Brienenoordbrug is veilig’

Rijkswaterstaat heeft gereageerd op de brandbrief die burgemeesters Aboutaleb (Rotterdam) en Van Zanen (Den Haag) deze week stuurden over de Rotterdamse Van Brienenoordbrug. Volgens de uitvoeringsorganisatie is er van instortingsgevaar geen sprake, maar is de oeververbinding wel ‘op leeftijd’.

Word lid van de KNAC!

Het lidmaatschap van de KNAC – de oudste automobilistenclub van Nederland – geeft u tal van voordelen. 

Winkelwagen 0

Zoeken in knac.nl

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors