Er klinken geluiden dat het kabinet de hoogte van de motorrijtuigenbelasting (mrb) gaat bepalen op basis van omvang van de auto in plaats van het gewicht. Dat is goed nieuws voor relatief zware EV’s, maar mogelijk minder goed nieuws voor lichtere ‘oudjes’ met relatief veel wagenoppervlakte, denkt AutoWeek.
De hoogte van de motorrijtuigenbelasting (mrb) wordt momenteel nog bepaald op basis van het wagengewicht. Voor volledig elektrische auto’s en plug-in hybrides is dat geen goed nieuws, want op het moment dat de huidige mrb-korting per 2030 vervalt (voor EV’s) betaal je voor je zware elektrische auto flink wat belasting. Om de verkoop van EV’s niet te ontmoedigen, lijkt het kabinet plannen te hebben om de mrb voortaan te bepalen op basis van het oppervlakte van de auto.
AutoWeek denkt dat die mogelijke nieuwe opzet oudere auto’s duurder maakt in de mrb. “Auto’s die voor hun formaat juist aan de lichte kant zijn, worden er mogelijk juist door benadeeld. Dat maakt voor veel oudere auto’s het perspectief dus ongunstiger”, aldus het bekende automagazine.
Corolla vs Aygo X
Zo stelt AutoWeek dat een driedeurs Toyota Corolla uit 1990 hetzelfde weegt als de Aygo X, terwijl de 35 jaar oude Corolla bijna 30 cm langer is. Ook in oppervlakte (6,61 vierkante meter om 6,44 vierkante meter) verslaat de Corolla de Aygo X. Waar voor beide modellen nu evenveel mrb moet worden betaald, kan dat in de toekomst dus veranderen.
Beeld: Unsplash.com