Het Mobiliteitsfonds is een onderdeel van de rijksbegroting en is bedoeld om investeringen in infrastructuur en mobiliteit te financieren. Het Mobiliteitsfonds wordt echter al jaren uitgehold, waarmee de kwaliteit van onze infrastructuur op lange termijn in gevaar is.
In 2022 werd het Mobiliteitsfonds opgericht als opvolger van het Infrastructuurfonds. Het doel van het Mobiliteitsfonds is om met langetermijninvesteringen onze infrastructuur op peil te houden. Echter wordt het fonds keer op keer geplunderd voor andere doeleinden. Belangenbehartigers zoals de KNAC, Bouwend Nederland, Transport en Logistiek Nederland (TLN) en de ANWB slaan alarm: ‘als deze trend doorzet, komen bereikbaarheid, verkeersveiligheid en economische groei ernstig in gevaar’.
Kaalslag
‘Stop de kaalslag van het Mobiliteitsfonds’ is dan ook de boodschap aan politiek Den Haag. Terwijl de bevolking en economie blijven groeien, slibt onze infrastructuur dicht door achterstallig onderhoud en uitgestelde investeringen. Wij vinden dat het Mobiliteitsfonds de afgelopen jaren is uitgehold. Budget werd verschoven tussen projecten. Inflatie en stijgende bouwkosten werden niet gecompenseerd. Geld werd naar andere departementen en dossiers verschoven. Deze kaalslag brengt de kwaliteit van onze infrastructuur op lange termijn in gevaar.
Op peil
De KNAC vindt het noodzakelijk dat het Mobiliteitsfonds op peil blijft, inclusief een correctie voor inflatie en kostenstijgingen. Het fonds moet daarnaast worden aangevuld tot een realistisch niveau waarop uitgestelde aanlegprojecten – zoals die in het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT) – daadwerkelijk kunnen worden uitgevoerd.
Plannen op de plank
De vraag naar mobiliteit groeit onverminderd door, maar het Mobiliteitsfonds biedt onvoldoende budget. De wegen moeten goed onderhouden kunnen worden, maar we moeten ook geld hebben voor het uitvoeren van de plannen die op dit moment op de plank liggen, zoals de projecten op de A58 Breda – Tilburg en de A1/A28 bij Knooppunt Hoevelaken.
Pauze-stand
Vorig jaar pauzeerde toenmalig minister Harbers 14 wegprojecten en 3 vaarwegprojecten. Het gevolg was dat een bedrag van 4 miljard euro verschoof van aanleg naar onderhoud. Ook werd besloten tot en met 2036 een bedrag van 2 miljard euro uit het Mobiliteitsfonds te halen en te gebruiken als bijdrage aan een ‘Rijksbrede dekkingsopgave’. Verder waren er extra tegenvallers van ongeveer 1,8 miljard euro door stijgende prijzen. En ook dit jaar zijn er al 5 extra projecten on hold gezet vanwege het gebrek aan stikstofruimte en bouwcapaciteit. Ook onttrok het kabinet 168 miljoen euro per jaar aan het Mobiliteitsfonds voor totaal andere dossiers. Daarnaast werd voor 2,1 miljard euro geen compensatie voor inflatie toegepast, waarmee een verborgen budgetkorting een feit is.