Volgens een data-analyse van verkoopplatform Looping.nl is de prijs van een elektrische occasion in twee jaar tijd met liefst 30 procent gedaald. Ook de tweedehands benzineauto werd in die periode goedkoper, zo’n 16 procent.
Een veel gehoord argument om nog niet de overstap te maken naar een elektrische auto is de hogere aanschafprijs. Volgens verkoopplatform Looping.nl gaat het met de betaalbaarheid van EV’s echter de goede kant op. Uit een eigen data-analyse blijkt dat een elektrische occasion gemiddeld 18.427 euro kost. In 2023 lag de gemiddelde verkoopprijs met 27.230 euro een stuk hoger. De afname van ruim 8.800 euro betekent een verschil van zo’n 30 procent.
Ex-leaseauto’s
Dat een tweedehands EV zoveel goedkoper is, heeft volgens Looping.nl te maken met diverse redenen: “de overheid heeft subsidies afgebouwd, fabrikanten hebben de prijzen van nieuwe modellen verlaagd, en tegelijkertijd komt er een grote stroom ex-leaseauto’s op de markt. Daardoor zijn de prijzen van oudere modellen flink gecorrigeerd. Dat is gunstig voor wie nu een elektrische auto wil kopen, maar minder prettig voor mensen die er net eentje willen inruilen.”
Volgens Looping.nl werd trouwens de benzineauto ook een stuk goedkoper. De gemiddelde verkoopprijs via het verkoopplatform daalde van 4.990 euro naar 4.187 euro in twee jaar tijd. Dat is gelijk aan een afname van 16 procent.
Elektrisch vs benzine
Looping.nl ziet in haar analyse dat een gebruikte EV nog altijd flink duurder is dan een vergelijkbare benzineauto. Een elektrische auto uit bouwjaar 2020–2022 kost tweedehands gemiddeld 25.916 euro terwijl een benzinemodel van dezelfde leeftijd gemiddeld 21.362 euro oplevert.
Tesla Model 3
De elektrische modellen die snelst in prijs zakten zijn de Tesla Model 3 (van 27.380 euro in 2023, naar 18.818 euro in 2025) en de Renault Zoë (van gemiddeld 5.664 euro in 2023 naar 3.472 euro in 2025).