De verkoop van nieuwe auto’s is in de eerste zes maanden van 2025 flink teruggelopen. Volgens cijfers van BOVAG, RAI Vereniging en RDC bedraagt de daling 5,5 procent. De pure benzineauto heeft het moeilijk. Wel werden er meer elektrische auto’s verkocht.
Nieuwe diesels worden tegenwoordig al bijna niet meer verkocht (het marktaandeel bedraagt slechts 1,4 procent), maar ook de benzineauto verliest zijn populariteit. In de eerste zes maanden van dit jaar bedroeg het marktaandeel pure benzineauto’s nog maar 15 procent. Met de hybride (mild hybrid, full hybrid en plug-in hybrid) gaat het aanzienlijk beter. Het marktaandeel bedraagt liefst 48,3 procent onder nieuw verkochte modellen. De volledig elektrische auto is ook geliefd, blijkt uit een marktaandeel van 35,0 procent.
EV: vooral zakelijke berijders
Hoe snel de benzineauto uit het straatbeeld verdwijnt, blijkt uit het feit dat het marktaandeel in 2023 nog 30,4 procent was. Ook aardig om te zien is dat het totaal aantal geregistreerde hybrides (88.293) is onderverdeeld in 40,4 procent plug-in hybrides 30,7 procent mild-hybrides en 28,8 procent full-hybrides. EV’s worden vooral zakelijk gereden. Ruim 8 op de 10 heeft de EV van zijn baas, slechts 18,2 procent werd aangeschaft door particulieren.
Verhouding brandstofsoort eerste helft 2025
- Hybride (88.293 registraties, 48,3% marktaandeel)
- Full EV (63.877 registraties, 35,0% marktaandeel)
- Benzine (27.382 registraties, 15,0% marktaandeel)
- Diesel (2.556 registraties, 1,4% marktaandeel)
- LPG (572 registraties, 0,3% marktaandeel)