Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft dit jaar 40 miljoen euro subsidie toegekend aan Nederlandse transportbedrijven en exploitanten van waterstoftankstations. De regeling moet bedrijven helpen om hun wagenpark te verduurzamen en tegelijkertijd keuzevrijheid te behouden tussen batterij-elektrisch en waterstof.
Dankzij de subsidieregeling kunnen transporteurs een waterstoftruck aanschaffen voor dezelfde prijs als een batterij-elektrische truck – een forse stimulans om waterstof in de praktijk te brengen. De belangstelling is groot: waar het oorspronkelijke budget in 2024 nog 22 miljoen euro bedroeg, is dat inmiddels opgetrokken naar 40 miljoen. Toch blijft de regeling overtekend; dit jaar kwamen er aanvragen binnen voor maar liefst 55 miljoen euro.
De voordelen van waterstof
Voor veel bedrijven biedt waterstof een praktische oplossing waar batterij-elektrische trucks tekortschieten. De voordelen:
• Groter bereik en laadvermogen – belangrijk bij lange ritten of zwaar transport.
• Snelle tanktijden – nauwelijks langer dan een dieselbeurt, wat cruciaal is bij dubbele diensten of personeelstekorten.
• Geen afhankelijkheid van het elektriciteitsnet – relevant bij de huidige netcongestie, die in sommige regio’s nog tot 2035 kan aanhouden.
Tankstations als ontbrekende schakel
Een belangrijke uitdaging blijft de uitrol van tankinfrastructuur. Het ‘Waterstof Cluster Duurzame Mobiliteit’ – een initiatief van Fountain Fuel – kreeg 15 miljoen euro toegekend, waarmee de ruim zestig partners nieuwe stappen kunnen nemen. Directeur Stephan Bredewold van Fountain Fuel zegt dat waterstof alleen werkt als er voldoende stations zijn. Pas dan overwegen bedrijven echt de overstap, denkt hij. Het is net als met mobiele telefonie in de jaren ’90: pas toen de zendmasten er kwamen, explodeerde de vraag. Met nieuwe locaties in onder meer Amersfoort, Rotterdam The Hague Airport en Nijmegen wil Fountain Fuel het netwerk snel uitbreiden – bij steden met zero-emissiezones, langs Europese transportcorridors en op logistieke hotspots.
Complementair aan elektrisch
De sector benadrukt dat waterstof niet bedoeld is om batterij-elektrisch te vervangen, maar juist aan te vullen. Met de huidige druk op het elektriciteitsnet is het volgens bedrijven en leveranciers noodzakelijk dat er meerdere routes zijn naar emissievrij transport. De komende jaren worden daarom niet alleen meer voertuigen verwacht, maar ook een groeiend aantal tankstations.