Nu het kouder wordt schakelen brandstofproducenten over van zomer- naar winterbenzine, aldus het AD. Ook diesel krijgt een aangepaste samenstelling. Dit gebeurt omdat de overheid strenge eisen stelt aan de kwaliteit van brandstoffen, waarbij de samenstelling tweemaal per jaar wordt aangepast: op 1 oktober en 1 mei.
In de winter wordt benzine vluchtiger gemaakt door toevoeging van butaan. Hierdoor kan de brandstof ook bij lage temperaturen snel ontbranden, zodat de motor probleemloos start en soepel blijft draaien. Ook worden normen gehanteerd om te voorkomen dat motoren last krijgen van pingelen bij kouder weer.
Antivries
Voor diesel wordt een antivriescomponent toegevoegd om te voorkomen dat de brandstof gaat vlokken en het filter verstopt raakt. Dankzij deze samenstelling kunnen moderne dieselmotoren tot temperaturen van ongeveer -20 graden functioneren zonder problemen.
Een nadeel van winterbrandstoffen is dat de energiedichtheid iets lager is, waardoor het verbruik onder laboratoriumomstandigheden marginaal hoger uitvalt en de prestaties minimaal afnemen. In de praktijk merken automobilisten hier weinig van.
Niets toevoegen
Belangrijk is dat automobilisten zelf geen toevoegingen gebruiken, omdat dit volledig door de brandstofproducenten is geregeld. Binnen twee weken zullen alle tankstations de nieuwe winterbrandstoffen gaan aanbieden.