De Duitse auto-industrie slaat alarm: als het aan Brussel ligt, verdwijnt de plug-inhybride straks samen met de benzine- en dieselauto. Om dat te voorkomen, pleit de sector voor een laadplicht.
Plug-in hybrides zijn razend populair in Europa. En hoewel de modernste stekkerauto’s tot wel 130 kilometer volledig elektrisch kunnen rijden, gebruiken veel bestuurders vooral de brandstoftank. Daarmee wordt het potentieel om kilometers met een gemiddeld lage CO2-uitstoot te maken niet volledig benut. Onderzoek van milieuorganisatie Transport & Environment toont aan dat deze auto’s in de praktijk tot vijf keer meer CO₂ uitstoten dan de officiële cijfers beloven.
Elektrisch rijden stimuleren
Volgens Duitse media wil Hildegard Müller – voorzitter van de VDA, de belangrijkste autobrancheorganisatie in Duitsland – daar paal en perk aan stellen. Haar voorstel: auto’s technisch zo ontwerpen dat opladen verplicht wordt. Wie daar niet in mee gaat, krijgt beperkt motorvermogen. “Zo stimuleren we elektrisch rijden gericht,” zegt Müller.
Richting 2035 moeten alle nieuw verkochte auto’s in Europa emissievrij zijn. Met de laadplicht hoopt de Duitse autolobby dat de plug-inhybride mag blijven bestaan.





Bezoekers vandaag : 269
Gisteren : 372



