Actieve veiligheidssystemen zorgen voor meer schade

2 september 2018

De komst van actieve veiligheidssystemen in auto’s heeft tot nu toe een averechtse werking op het aantal ongelukken en de hoogte van schades. Want uit de Branchemonitor van de Schadesector 2018-2030 blijkt dat auto’s met deze veiligheidssystemen niet minder, maar juist meer en vaker schade hebben.

De genoemde branchemonitor is het resultaat van de samenwerking van Automotive Insiders, Oude Essink Business-Advies en Solera (AutoData) en wil niet alleen een analyse van de Nederlandse schadesector maken, maar ook een prognose van het schadevolume in de komende twaalf jaar.

De samenstellers van de branchemonitor voorzien een stijgende schadelast en trekken de conclusie dat nieuwe rijhulpsystemen zoals rijstrookassistent, remassistent en adaptieve snelheidsregelaar niet doen wat ze beloven. Auto’s met veel rijhulpsystemen zorgen voor een hoger schadelast door hogere herstelkosten en ze hebben vaker schade.

Onderzoeker Leo Oude Essink verklaarde in de Financiële Dagblad dat auto’s zonder assistentiesytemen 14 procent kans op schade hebben, terwijl auto’s met vier ingeschakelde rijhulpsystemen 23 procent kans maken op een schade. Omdat er na eens chade met zulke auto’s vaak dure sensoren moeten worden vervangen, is het schadebedrag ook nog eens hoger. De onderzoeker verklaart de grotere kans op schade doordat bestuurders te veel op deze systemen vertrouwen.

Weinig zelfrijdend

Eerder deze maand kwam in een Amerikaans onderzoek van verzekeringsmaatschappijen al iets soortgelijks naar voren. De elektronische assistentiesystemen blijken nog lang niet onfeilbaar en zorgen soms juist voor een ongeval door niet te reageren op een obstakel of een automatische stuurbeweging te maken die helemaal niet nodig is.

In het onderzoek werden de systemen van Tesla, Mercedes, BMW en Volvo getest. Daaruit kwam naar voren dat de semi-automatische piloot systemen bij al deze merken dingen doen die de bestuurder en de passagiers in gevaar brengen, zo verklaarde hoofdonderzoeker David Zuby aan persbureau AP.

De Model S en Model 3 van Tesla zorgden voor de gevaarlijkste situatie, zo meldt het onderzoek. Als deze auto’s met 50 kilometer per uur afrijden op een obstakel terwijl het automatische remsysteem is ingeschakeld, remmen ze wel af, maar botsen nog vol op het obstakel. De andere geteste auto’s konden wel op tijd stoppen. Dat lukte de Tesla alleen als de adaptieve cruisecontrol was ingeschakeld.

David Zuby verwijt de autofabrikanten dat ze spreken van auto-pilot (Tesla) of Pilot Assist (Volvo) terwijl er weinig zelfrijdend is aan de auto’s. “Ze kunnen je hooguit helpen met kleine stuurcorrecties of aanpassing van de snelheid, maar je moet altijd blijven opletten.”

(Bronnen: Autoweek en AD)

Deze artikelen zijn misschien ook interessant voor u