Anders betalen

21 februari 2022

Als dit eerste nummer van 2022 bij u op de mat valt is het al februari, maar laat me toch beginnen met iedereen veel gezondheid, inspiratie en veilige autokilometers te wensen! Voor ons autoliefhebbers was het afgelopen jaar, met wereldkampioenschappen voor Max Verstappen en Nyck de Vries, natuurlijk geweldig. Dit werpt de vraag op wat het komende jaar allemaal voor moois gaat brengen. Sportief wordt het waarschijnlijk weer ongelooflijk spannend, maar ook dichter bij huis gebeurt er veel. Zo is er (eindelijk!) een nieuw kabinet en dus ook een nieuw regeerakkoord. Eén van de opvallendste zaken daarin is dat er een voorzichtig begin gemaakt gaat worden met ‘anders betalen voor mobiliteit’. Over vier jaar moet dit geregeld zijn voor het vrachtverkeer en over acht jaar voor personenauto’s. Dit rekeningrijden, want daarover praten we feitelijk, kon in het verleden rekenen op heel wat protesten: tegenstanders wezen erop dat we allang flexibel betalen via de accijns op brandstof. Ook de KNAC was altijd kritisch.

De nieuwe plannen zitten echter slimmer in elkaar dan die uit het verleden. Het gaat immers niet meer alleen meer om spitsheffingen (betaald in de file staan, noemden we dat), maar om een heffing per gereden kilometer. Nu betalen de mensen die weinig rijden nog volop mee voor het autogebruik van de veelrijders, rekeningrijden is in dat opzicht rechtvaardiger. Daarnaast bevordert het de aanschaf van schone auto’s, zal de doorstroming vergroot worden en gaan ook batterij-elektrische en waterstof-elektrische auto’s meebetalen. Dit laatste is voor de overheid belangrijk, die heeft immers behoefte aan voorspelbare inkomsten. Daarbij gaan we er als KNAC wel vanuit dat de overheid niet méér aan de auto gaat verdienen dan nu, de lasten moeten voor de gemiddelde automobilist gelijk blijven. Betekent dit dat we nu ook meer voor onze klassiekers gaan betalen? Wat betreft de KNAC niet. Erfgoed moet worden ontzien. De norm om van een klassieker te kunnen spreken is vanuit de FIA dertig jaar en ouder, maar de realiteit in Nederland is veertig jaar en ouder, ook voor wat betreft de toegang tot milieuzones. Vandaar dat we als KNAC niet tegen ‘anders betalen voor mobiliteit zijn’, zolang de overall lasten gelijk blijven en auto’s ouder dan 40 jaar worden ontzien.

Wouter
Kolff Voorzitter

Deze artikelen zijn misschien ook interessant voor u