Autobranche verliest miljarden door vertrek uit Rusland

3 mei 2022

De uittocht van de westerse auto-industrie uit Rusland kost miljarden. Alleen Renault, dat afgelopen week aankondigde zich volledig terug te trekken uit Rusland, verliest al 2,2 miljard euro. Maar ook Mercedes heeft al meer dan 700 miljoen euro verloren door het stilleggen van de activiteiten in Rusland.

Sinds de Russische invasie in Oekraïne op 24 februari begon, hebben al meer dan 400 bedrijven Rusland verlaten. Voor de westerse auto-industrie betekent dit het einde van vaak tientallen jaren aanwezigheid in Rusland en grote verliezen danwel afschrijvingen. 

Renault-fabriek onteigend

Renault is het sterkst verweven met de Russische auto-industrie via een meerderheidsbelang van 68 procent in in de AvtoVaz-groep, beter bekend als Lada. Renault taxeert dat belang op 2,2 miljard euro, maar verkoopt dat aandeel nu voor één roebel. De koper zou het Russische instituut voor auto-onderzoek NAMI zijn en Renault zou volgens persbureau Interfax de mogelijkheid hebben om het binnen vijf jaar weer terug te kopen.  Dit bericht is echter niet bevestigt door Renault zelf en ook de Franse regering – die een aandeel van 15 procent in Renault heeft – geeft geen commentaar.

In Rusland wordt – niet geheel onverwacht – anders gedacht over de transactie. De Russische minister van Handel Denis Mantouroy verklaarde dat de Renault-fabriek in de buurt van Moskou zal worden overgedragen aan het stadsbestuur van Moskou en daarmee aan de staat. Dit komt feitelijk neer op onteigening, iets waarmee de Russische regering al had gedreigd toen vele westerse bedrijven aankondigden het land te zullen verlaten. 

Mercedes betaalt salaris door

Mercedes heeft ook een flinke strop overgehouden aan het besluit om zich uit Rusland terug te trekken. De schade zou in het eerste kwartaal al 709 miljoen euro bedragen  De fabrieken zijn weliswaar niet verkocht, maar de productie is stilgelegd en er worden geen onderdelen meer aan Rusland geleverd en de export is gestopt. Mercedes betaalt het personeel – ongeveer 1.000 werknemers – echter gewoon door en doet geen afstand van zijn aandeel van 15 procent in het vrachtauto- en defensiebedrijf Kamaz. 

Deze artikelen zijn misschien ook interessant voor u