Beter af zonder garantie?

Consumenten worden wettelijk goed beschermd bij het kopen van een product van een professionele verkoper. Vertoont zo’n product binnen zes maanden na aankoop gebreken, dan gaat de wet ervan uit dat de professionele verkoper aansprakelijk is voor de schade. Prettig en geruststellend om te weten. Zeker als het om een tweedehands auto gaat.

Opvallend is dat juist veel professionele verkopers van occasions niet (goed) op de hoogte zijn van deze wettelijke bescherming. Zij verkopen hun auto’s immers nog massaal via internet waarbij er, uiteraard om zo goedkoop mogelijk over
te komen, prijzen worden afgegeven zonder garantie. Zogenaamde ‘meeneem- prijzen’, waarbij u er eventueel, tegen bijbetaling, garantie bij kunt kopen. Of er wordt juist korting gegeven als u afziet van garantie. In de BOVAGkrant van sep- tember jongstleden worden garagisten gewaarschuwd om dit vooral toch niet te doen. Feit is namelijk, dat als er binnen een half jaar een (eigen) gebrek aan de auto komt, de verkoper kosteloos tot herstel moet overgaan, ook als het om een ‘meeneemprijs’ zonder garantie gaat. Een gebrek dat binnen zes maanden na levering optreedt was volgens de wet namelijk al aanwezig toen u de auto kocht. Autohandelaren die denken van elke aansprakelijkheid af te zijn omdat de klant zwart op wit heeft verklaard geen garantie te willen, komen dus van een koude kermis thuis. Het zogenaamde ‘conformiteitsbeginsel’ – het beginsel waarbij een particuliere autokoper mag verwachten dat een gekochte auto probleemloos doet wat deze moet doen – is namelijk een dwingend recht: partijen kunnen hier bij het aangaan van een koopovereenkomst onderling niet van afwijken. Aardig om te weten nietwaar?

Maar het kan nog leuker. Dan doel ik op garantie. Een term die trouwens in de wet nergens voorkomt. Een fabrikant of verkoper mag ‘garantie’ geven. Dat is een belofte dat als er binnen de aangegeven garantieperiode iets met het product aan de hand is, de fabrikant of verkoper het product gratis moet herstellen of vervangen, of desnoods het aankoopbedrag moet teruggeven. Maar deze garantie staat volledig los van uw wettelijke ‘garantie’. Want buiten de toegezegde garantie heeft u als consument het recht dat het gekochte product gedurende de normale levensduur en bij normaal gebruik gewoon blijft functioneren. Daarbij wil ik ook gezegd hebben dat u een overeenkomst heeft met de verkoper, en (meestal) niet met de fabrikant. De verkoper moet het dus voor u oplossen. Deze zal natuurlijk proberen de kosten te verhalen op de fabrikant, maar dat is zijn zaak, laat u niet van het kastje naar de muur sturen. Gaat het product stuk binnen de normale levensduur, dan kunt u gewoon terug naar de verkoper en u beroepen op non-conformiteit.

In de wet is geen termijn gesteld wanneer die non-conformiteit na de aankoop stopt. Dit zal afhankelijk zijn van de omstandigheden, zoals de normale levens- duur (gebruiksduurverwachting) van het product, de gebruiksintentie en de prijs. Wel moet u nog met twee dingen rekening houden. Ten eerste moet u, bij mankementen na zes maanden, bewijzen dat de auto een gebrek heeft en dus niet aan de redelijke verwachtingen voldoet. In het algemeen geldt: hoe ouder en goedkoper een auto is, hoe minder u ervan mag verwachten. Een garage kan stellen dat het gebrek is te wijten aan uzelf en dan moet u het tegendeel kunnen aantonen. Zonder bewijs hebt u (in een procedure) geen kans van slagen. Ten tweede is er een verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen. Aanspraak maken op een garantie is eenvoudiger dan aanspraak maken op het, zoals aangegeven, onbekende conformiteitsbeginsel. Een gang naar de rechter is vaak de enige manier om uw recht te halen. Een rechtsbijstandverzekering met een dekking voor consumentengeschillen is dan ook aan te raden.

Kees de Regt
Manager Verzekeringen

Misschien leuk om te lezen:

Zaterdag 22 juni: KNAC Poetsclinic

De KNAC poetsclinic is terug van weggeweest. Op zaterdag 22 juni leert autodetailer Marcel de Vries van MTEC Autodetailing in Eemnes u hoe u lak laat glanzen en herstelt.

Netcongestie: Utrechtse laadpalen uitgeschakeld bij stroompiek

De overbelasting van het stroomnet in de provincie Utrecht is momenteel zo groot dat het demissionaire kabinet en netbeheerders maatregelen nemen om netcongestie te voorkomen. Een van die maatregelen is de inzet van slimme laadpalen die uitschakelen bij drukte op het stroomnet.

Bron: Pixabay, https://pixabay.com/nl/photos/van-brienenoordbrug-rotterdam-winter-3894954/
Rijkswaterstaat: ‘Van Brienenoordbrug is veilig’

Rijkswaterstaat heeft gereageerd op de brandbrief die burgemeesters Aboutaleb (Rotterdam) en Van Zanen (Den Haag) deze week stuurden over de Rotterdamse Van Brienenoordbrug. Volgens de uitvoeringsorganisatie is er van instortingsgevaar geen sprake, maar is de oeververbinding wel ‘op leeftijd’.

Word lid van de KNAC!

Het lidmaatschap van de KNAC – de oudste automobilistenclub van Nederland – geeft u tal van voordelen. 

Winkelwagen 0

Zoeken in knac.nl

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors