Per 1 januari 2026 zou de bijtelling voor elektrische auto’s volledig worden gelijkgetrokken met die van brandstofauto’s: 22 procent over de hele cataloguswaarde. Dat plan gaat echter van tafel. De Tweede Kamer heeft een voorstel van D66 en ChristenUnie aangenomen om te voorkomen dat elektrische auto’s zwaarder belast worden dan benzineauto’s, omdat ze in aanschaf vaak duurder zijn.
Bijtelling in 2026 en daarna
- In 2026 betaal je 18% bijtelling over de eerste €30.000 van de cataloguswaarde van een EV, en 22% over het restant.
- In 2027 wordt dat 20% over de eerste €30.000, en alles boven dat bedrag 22%.
- Pas vanaf 2028 geldt voor elektrische auto’s hetzelfde tarief als voor brandstofauto’s: 22% over de volledige cataloguswaarde.
Youngtimerregeling
De lagere bijtelling voor elektrische auto’s wordt betaald uit een geleidelijke versobering van de youngtimerregeling. Vanaf 2026 gaat de minimumleeftijd voor youngtimers omhoog van 15 naar 16 jaar. In 2027 volgt een grote stap: de grens gaat naar 25 jaar. Deze overgang geeft huidige eigenaren nog tijd om zich aan te passen. De aangepaste bijtelling voor EV’s en de strengere youngtimerregeling dragen bij aan een groener Nederlands wagenpark, is het idee van de fiscale wijzigingen.





Bezoekers vandaag : 205
Gisteren : 510



