Brussel wil in 2022 stadstol in hele gewest

15 oktober 2020

Vanaf 2022 wordt op alle wegen van het Brussels gewest stadstol ingevoerd. Dat meldt auto55.be dat zich baseert op berichten van De Tijd dat de inhoud van documenten zou kennen die Brussel aan de regering heeft gestuurd. Het definitieve besluit moet nog worden genomen, maar zou een formaliteit zijn.

Het tolsysteem dat het Brusselse gewest wil invoeren krijgt de naam SmartMove en zit vrij ingewikkeld in elkaar. Je heb een vast basistarief van een euro voor de spitsuren (van 7 tot 10 uur en van 15 tot 19 uur) en een halve euro voor het tijdvak van 10 tot 15 uur. Op basis van het fiscale vermogen van de auto waarin je rijdt, is er een vermenigvuldigingsfactor die tot zes kan oplopen. Bovendien betaal je bovenop dit bedrag nog een kilometerheffing van 18 eurocent in de spits en 9 eurocent in de daluren. In het weekend en tussen 19 en 7 uur kun je nog tolvrij rijden.

De Brusselse overheid wil voor de controle gebruik maken van een systeem dat de camera’s met nummerplaatherkenning inschakelt, in combinatie met een smartphone of een GPS-module. Voor toeristen of sporadische bezoekers van Brussel komt er een systeem van dagpassen.

De tol zou gaan gaan gelden voor alle wegen in het Brussels gewest, dus ook stukken van de ring om Brussel. Wie van van noord naar zuid of andersom gebruik wil maken van de ring zal dus ook tol moeten betalen. Een sectie ring in Machelen, een stuk tussen Dilbeek en Ukkel en een stuk van de R0 vlakbij het Vierarmenkruispunt liggen in het Brusselse gewest. Bekijk hier de kaart van de wegen waar tol zal worden geheven.

Half miljard opbrengst

De website auto55.be heeft al berekend dat je met een vrij zuinige kleine middenklasser per dag 7,60 euro kwijt zou zijn. Voor iemand die werkt in Brussel komt dat dan neer op een bedrag van zo’n 2.000 euro per jaar. Met een minder zuinige auto kan dat zomaar het dubbele worden. De stadstol zou een half miljard euro per jaar moeten gaan opbrengen.

Inmiddels is er een storm van protest opgestoken in met name Vlaamse gedeelte van België. Cieltje Van Achter van de N-VA vindt dat het nieuwe tolsysteem neerkomt op een pure belasting voor pendelaars. Ze roept de regering op om de files aan te pakken, bijvoorbeeld door een goed fietsnetwerk, het aanpakken van de overvolle trams en bussen, een reëel parkeerbeleid en betere doorstroming. Ze vraagt zich ook af wat de gevolgen zullen zijn voor de Brusselse economie. De Vlaamse minister van Financiën Matthias Diependaele (N-VA) noemt de Brusselse stadstol ‘een pestbelasting voor de Vlaming’. Zijn collega van Mobiliteit, Lydia Peeters van Open VLD waarschuwt dat “de Vlaamse pendelaar niet gediscrimineerd mag worden”. Ook van Franstalige kant is er kritiek. De liberale partij MR vindt bij monde van Brussels parlementslid en voorzitter van de Brusselse MR-federatie David Leisterh dat de stadstol neerkomt op een nieuwe belasting op werk en dat deze een zware slag toebrengt aan Brussel en haar aantrekkelijkheid.

Deze artikelen zijn misschien ook interessant voor u