Elektrificering wagenpark komt op gang

21 oktober 2020

Het aandeel van geheel of gedeeltelijk geëlektrificeerde auto’s in de verkopen in ons land groeit snel. Tot en met september noteren we een aandeel van 28,5 procent voor geëlektrificeerde auto’s in de verkopen in Nederland.

Dat stijgende aandeel is niet alleen te danken aan het succes van de elektrische auto, in de kaart gespeeld door de fiscale begunstiging van EV’s. Ook de toenemende hybridisering van motoren speelt een belangrijke rol. Die hybridisering passen autofabrikanten steeds vaker toe om de CO2-uitstoot naar beneden te krijgen. 2020 is het eerste jaar dat autofabrikanten in Europa boetes zullen moeten gaan betalen als ze de opgelegde CO2-limieten – gemeten over de hele verkochte vloot – niet halen. Die limiet ligt op 95 gram per kilometer en dat is voor een compacte auto met een kleine motor misschien nog wel te halen, maar bij een grotere of sterkere auto lukt dat niet zonder hybridisering van de aandrijving.

Niet alle merken hebben overigens al voldoende hybride techniek in huis. Daarom kopen ze CO2-rechten van merken die modellen hebben die nauwelijks of geen CO2 produceren. Het Fiat-concern koopt bijvoorbeeld voor miljarden CO2-rechten van Tesla om de torenhoge boetes in Europa te ontlopen. Bij Tesla levert dat een flinke bijdrage aan de winst want aan de autoproductie wordt daar nog altijd nauwelijks wat verdiend.

Mild-hybride in opkomst

Intussen zet de Europese auto-industrie alle zeilen bij om meer geëlektrificeerde auto’s op de markt te brengen en dat zie je in de Nederlandse verkoopcijfers terug. Over de eerste negen maanden van 2020 werden er in totaal 70.861 geheel of gedeeltelijk geëlektrificeerde auto’s verkocht. Daarvan waren er 28.782 volledig elektrisch (BEV, batterij elektrische voertuigen). Gewone hybride auto’s, zoals we die al meer dan 20 jaar van Toyota kennen, werden 17.432 keer verkocht. Deze auto’s kun je niet extern opladen, dat doet de motor tijdens het rijden. Het aandeel van de elektromotor in de totale aandrijving is wel vrij groot.

Sterk in opkomst zijn de auto’s met mild-hybride motoren, want daarvan werden er 14.261 verkocht. De elektromotor heeft hier slechts een klein aandeel in de aandrijving: hij dient als startmotor, wint energie terug tijdens afremmen en geeft dat weer terug aan de aandrijving tijdens accelereren.

Tot slot zijn er nog plug-in hybride modellen. Deze kunnen een stuk volledig elektrisch rijden, meestal ergens tussen de 40 en 70 kilometer, waarna ze verder rijden als gewone hybride. Een plug-in hybride kan thuis of aan een laadpaal in enkele uren worden opgeladen. In de eerste negen maanden van 2020 zijn er 10.386 van verkocht in ons land. Relatief gezien zijn plug-in hybride auto’s goedkoper omdat er minder aanschafbelasting over hoeft te worden betaald vanwege de lage CO2-uitstoot zoals die in de officiële WLTP-meting wordt vastgesteld.

Deze artikelen zijn misschien ook interessant voor u