China investeert fors in waterstof-techniek voor vrachtauto’s

26 april 2021

China investeert miljarden in de verdere ontwikkeling van de brandstofcel. De autofabrikanten Toyota en Hyundai – beide pioniers op het gebied van waterstof en de brandstofcel – zijn hierbij betrokken, zo meldt het Duitse Automobilwoche.

Naast elektrische mobiliteit ziet de Chinese regering deze waterstoftechnologie als een belangrijke bouwsteen voor de vervoersrevolutie van het land. Daarom steekt de overheid miljarden in de ontwikkeling van waterstof. In 2035 wil China een mondiale voortrekkersrol hebben op het gebied van waterstof en een miljoen voertuigen met brandstofcellen op de weg hebben. De nadruk zal daarbij liggen op bedrijfsvoertuigen en bussen.

In een onlangs gepubliceerde studie van de Amerikaanse investeringsbank J.P. Morgan met de titel ‘China’s gateway to a hydrogen future’, komen de auteurs tot de conclusie dat groene waterstof (geproduceerd met groene energie) potentieel heeft om China’s langetermijndoelstelling te bereiken om in 2060 CO2-neutraal te zijn.

Toyota

Toyota en Hyundai zijn daar meteen ingesprongen en zijn nieuwe joint ventures aangegaan in China. Toyota bereikte vorige week overeenstemming over een joint venture met het Chinese technologiebedrijf Beijing SinoHytec voor de bouw van brandstofcellen voor bedrijfsvoertuigen in China. Beide partijen zijn voornemens elk 36 miljoen dollar te investeren in de onderneming, die Toyota SinoHytec Fuel Cell wordt genoemd. Naar verwachting zal de productie in 2023 in de buurt van Peking van start gaan.

Voor Toyota is het overigens niet de eerste waterstofsamenwerking in China. In augustus 2020 hadden de Japanners reeds samen met vijf Chinese bedrijven de joint venture United Fuel Cell System R&D opgericht. Deze eenheid is om onderzoek en ontwikkeling te stimuleren. Beijing SinoHytec is ook bij deze onderneming betrokken.

Hyundai

Hyundai wil ook zijn eerste buitenlandse brandstofcelfabriek in China bouwen. De bouw van de fabriek in Guangzhou is al begonnen en de productie zal naar verwachting in de tweede helft van 2022 van start gaan. In eerste instantie zullen jaarlijks ongeveer 6.500 brandstofcelsystemen worden geproduceerd, maar de productie kan ook aanzienlijk worden verhoogd, afhankelijk van de vraag. 

De Zuid-Koreaanse groep wil tegen 2025 wereldwijd tot de groep van de drie grootste fabrikanten van batterijen en elektrische voertuigen met brandstofcellen behoren. Het doel op lange termijn is jaarlijks ongeveer 700.000 brandstofcellen te produceren voor een breed scala van toepassingen.

Great Wall, een van de grootste Chinese autofabrikanten, kondigde vorige week ook de lancering aan van een ambitieuze waterstofstrategie. Zhang Tianyu, hoofd van Great Wall’s dochteronderneming FTXT, kondigde de bouw van een SUV met brandstofcel aan, alsmede de intrede in de markt met zware waterstof bedrijfsvoertuigen. Dit jaar wil Great Wall een testvloot van 100 waterstofvrachtwagens bouwen. In 2022 zouden nog verschillende andere projecten worden opgestart.

Deze artikelen zijn misschien ook interessant voor u