Consolidatie prijzen klassieke auto’s (deel 2)

De klassiekermarkt is momenteel erg lauw en dat beperkt zich niet alleen tot Nederland. Natuurlijk wordt er nog wel het een en ander verkocht, vooral in het hogere segment. Maar op het ‘maaiveld’ ligt het aardig stil. Dit is deel 2 van de analyse van klassiekerkenner Martin van der Zeeuw, het eerste deel kunt u hier teruglezen. 

Concentratie op buitenland

Verzadiging en demografische ontwikkelingen zijn niettemin slechts een deel van het plaatje. De oorlogen in Israël en Oekraïne, de klimaatproblematiek, de inflatie, hoge energieprijzen en hoge kosten van levens­onderhoud hebben ook hun effect. Wat betreft klimaat: onder het veelomvattende en ook rekbare begrip ‘fossiele subsidies’ kunnen – voor de zoveelste keer – ook maatregelen vallen die de klassieke auto raken, en de politiek lijkt hier vooralsnog in mee te gaan. Zelfs e-fuels, waarmee de klassiekerwereld stappen richting duurzaamheid maakt, worden op Europees niveau bekritiseerd. En hoewel we blij moeten zijn dat de accijnsverhoging op benzine en diesel niet doorgegaan is (althans, voor nu), blijft de huidige benzineprijs de facto behoorlijk hoog voor een normaal huishouden.

Politieke ommekeer

Na de meest recente Tweede Kamerverkiezingen is er dan wel sprake van een politieke ommekeer ten opzichte van de afgelopen jaren (en forse kritiek op het ‘oude’ beleid), maar op het moment van schrijven, eind december 2023, is het nog volkomen ongewis wat de uitkomst is van de formatie, die misschien ook nog lang gaat duren. En daarna moet er nog puingeruimd worden. De voorlopige conclusie uit dit alles, is dat de meeste mensen even wat anders aan hun hoofd hebben dan de aanschaf van een klassieker. 

Consolidatie

Dat zegt echter niet dat de markt volledig vastgelopen is. Er zit nog steeds wat beweging in, maar het gaat allemaal stukken langzamer. Er is dus een zekere consolidatie in de markt, zowel in Nederland als elders. Op topveilingen in Amerika (Amelia Island, Pebble Beach) wordt ook lang niet alles meer verkocht. Engeland is voor Europa letterlijk en figuurlijk ‘out’ wat betreft het betaalbare segment, vanwege de Brexit en dus de importbelastingen. Ook om een andere reden is het niet interessant meer: veel links gestuurde auto’s zijn pre-Brexit verkocht en het Engelse aanbod is nu bijna volledig rechts gestuurd. 

Koper heeft het voor het zeggen

Sommige verkopers, zowel particulier als professioneel, proberen de prijzen hoog te houden. Als je een lange adem hebt en/ of iets echt heel bijzonders aanbiedt, kan dat succesvol zijn. Maar in het algemeen dalen de prijzen of blijven ze op zijn best stabiel. De koper heeft het dus weer voor het zeggen. Maar wel indien aanwezig. 

Misschien leuk om te lezen:

Zaterdag 22 juni: KNAC Poetsclinic

De KNAC poetsclinic is terug van weggeweest. Op zaterdag 22 juni leert autodetailer Marcel de Vries van MTEC Autodetailing in Eemnes u hoe u lak laat glanzen en herstelt.

Netcongestie: Utrechtse laadpalen uitgeschakeld bij stroompiek

De overbelasting van het stroomnet in de provincie Utrecht is momenteel zo groot dat het demissionaire kabinet en netbeheerders maatregelen nemen om netcongestie te voorkomen. Een van die maatregelen is de inzet van slimme laadpalen die uitschakelen bij drukte op het stroomnet.

Word lid van de KNAC!

Het lidmaatschap van de KNAC – de oudste automobilistenclub van Nederland – geeft u tal van voordelen. 

Winkelwagen 0

Zoeken in knac.nl

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors