Hybride rijden is inmiddels de gewoonste zaak van de wereld. In 1997 lag dat echter totaal anders. Toyota liet met de komst van haar Prius zien dat een benzine- en elektromotor prima samen kunnen werken. De Prius heeft zijn werk als pionier inmiddels gedaan en gaat met een welverdiend pensioen.
De Toyota Prius was in 1997 een sensatie. Niet zozeer door zijn uiterlijk – daar waren de meningen over verdeeld – maar wel door de onderhuidse techniek. De Prius was immers de eerste in massa geproduceerde hybride ooit. Een benzine- en elektromotor werken samen om het brandstofverbruik zo laag mogelijk te houden.
Prius in ons land
In 2000 komt de eerste Prius ook naar Nederland. Op Europese bodem doet de Prius het uitstekend en het model wordt in de tweede generatie zelfs gekroond tot Auto van het Jaar. Zijn druppelvormige ontwerp zorgt voor een optimale aerodynamica.

De derde generatie Prius verschijnt in 2009 en beschikt over een EV-modus. De stekkerloze hybride kan korte stukken volledig elektrisch rijden. Er volgt ook een plug-in hybride en een zevenzitter: de Wagon.
Stekkeren
De vierde Prius is weer gestroomlijnder dan ooit. De vijfde Prius in rij neemt afscheid van de stekkerloze hybride aandrijflijn en is er alleen nog als plug-in hybride. Dit jaar verdwijnt ook dat model van de markt. Toyota blijft zijn hybride-techniek aanbieden, maar dan in modellen als de Corolla, Corolla Cross en C-HR.
Op Toyota.nl staat een mooi overzicht van 25 jaar Prius in Europa.
Beeldcredits: Toyota.nl.