De Europese Unie moet haar auto-industrie krachtiger beschermen tegen de toenemende concurrentie uit China. Dat stelt EU-commissaris voor Industrie Stéphane Séjourné in een interview met La Stampa, meldt Reuters. Volgens hem is het tijd dat Europa “minder naïef” wordt en zijn industrie met dezelfde strategische blik behandelt als andere grootmachten.
Séjourné pleit voor een herziening van de doelstelling om vanaf 2035 alleen nog emissievrije auto’s en bestelwagens toe te laten. Die regel, bedoeld om de CO₂-uitstoot drastisch te verlagen, ligt onder vuur nu steeds meer autofabrikanten aangeven dat de overstap naar volledig elektrisch moeilijk haalbaar is. “We moeten flexibel omgaan met het verbod op verbrandingsmotoren”, aldus de commissaris. De EU wil het beleid nog vóór eind 2025 opnieuw evalueren.
Minder bureaucratie
Daarnaast roept Séjourné op tot minder bureaucratie voor Europese fabrikanten en nieuwe regels om productie in Europa te beschermen. Zonder ingrijpen dreigt de autoproductie in Europa volgens hem in tien jaar tijd te dalen van 13 naar 9 miljoen voertuigen per jaar. Ook wil hij dat de EU meer inzet op exportdiversificatie en nieuwe markten, zodat Europese autobouwers minder afhankelijk worden van binnenlandse afzet.
Chinees personeel
Een ander belangrijk punt is de opkomst van Chinese autofabrikanten die in Europa actief worden. Séjourné wijst erop dat sommige merken hun auto’s al in Europese fabrieken assembleren met Chinese onderdelen én personeel. “Dat is niet acceptabel”, zegt hij. De EU onderzoekt daarom maatregelen om voorwaarden te stellen aan buitenlandse investeringen, zonder direct over te gaan tot importheffingen die handelsspanningen kunnen veroorzaken.
Betaalbare EV’s
Om de Europese markt te versterken, kondigde Séjourné al aan dat de Europese Commissie werkt aan een nieuwe categorie betaalbare kleine elektrische auto’s. Die moeten het antwoord vormen op de prijsvechters uit China en de aantrekkelijkheid van Europese modellen vergroten. De plannen maken deel uit van een breder industrieel strategieplan dat op 10 december 2025 wordt gepresenteerd.
Minder aardmetalen uit China
Tot slot wil de EU haar afhankelijkheid van China bij zeldzame aardmetalen verminderen. Séjourné noemt Brazilië, Canada en Afrikaanse landen als mogelijke alternatieve leveranciers. Europa moet bovendien meer recyclen en investeren in lokale mijnbouwprojecten om de bevoorrading op lange termijn te waarborgen.
Met deze maatregelen wil Brussel de Europese auto-industrie toekomstbestendig maken – en voorkomen dat het continent in de snel veranderende wereldmarkt zijn leidende positie verliest.






Bezoekers vandaag : 372
Gisteren : 387



