Fileleed

Tijdens de coronacrisis buitelden de experts over elkaar heen om te roepen dat de files daarna voorbij zouden zijn. Iedereen zou immers veel meer thuis gaan werken waardoor de gevreesde spitsuren tot het verleden zouden gaan behoren. De werkelijkheid is echter anders.

Anno 2022 stonden er na de coronacrisis tot aan de zomervakanties méér files dan in 2019. Waar de experts namelijk maar beperkt rekening mee hadden gehouden was de forse toename van het Nederlandse wagenpark. Groeide het aantal auto’s vóór 2019 met circa 100.000 auto’s per jaar, de afgelopen twee jaar steeg dat aantal naar zo’n 150.000 auto’s. Vooral tweedehands auto’s waren populair. Niet alleen vanwege de prijs, maar ook vanwege het chiptekort, waardoor nieuwe auto’s schaars en dus duur waren.

Tegelijkertijd heeft het openbaar vervoer het zwaar. De bezetting zit op 90 procent van wat het ooit was. Naast meer concurrentie (de auto en al dan niet elektrisch aangedreven fietsen) speelt ook het wegvallen van het buitenlands toerisme een belangrijke rol. De drukte op Schiphol wordt, zo weten we inmiddels maar al te goed, niet veroorzaakt door mensen die naar ons land komen, maar door Nederlanders die naar het buitenland gaan. De verwachting is dat het zeker tot 2025 zal duren voordat de bezetting van het OV weer op het niveau van vóór corona zal zijn.

Het vervoer en transport in Nederland heeft het dus zwaar. En daarmee is het leed nog niet geleden. Uit de recente rapportage van het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT) blijkt dat het noodzakelijke onderhoud aan wegen achter gaat blijven bij wat noodzakelijk is. Gevolg? Meer files. Zelfs de torenhoge benzineprijzen hebben maar een beperkt effect op het gebruik van de auto. In de (binnen-)stad is de fiets wellicht nog een alternatief, maar buiten de steden ben je toch echt behoorlijk afhankelijk van een auto. 

Wat de critici van de auto ook roepen: om de concurrentiekracht, bereikbaarheid en leefbaarheid van Nederland in stand te houden blijft het noodzakelijk voldoende te investeren in ons wegennet.  Dat zou van die 25 miljard euro die we als automobilisten jaarlijks ophoesten ook best moeten kunnen. Maar voorlopig krijgen we files. Veel meer files…

Wouter Kolff
Voorzitter

Misschien leuk om te lezen:

Word lid van de KNAC!

Het lidmaatschap van de KNAC – de oudste automobilistenclub van Nederland – geeft u tal van voordelen. 

Winkelwagen 0

Zoeken in knac.nl

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors