Files zijn soms zo gek nog niet

De maand maart is voor ons als klassiekerliefhebbers de start van het nieuwe seizoen. Accu van de druppelaar, banden oppompen, olie peilen, de eerste rit: we mogen weer! Bij dat eerste tochtje is het echter wel even opletten.

Klassiekers gedragen zich immers heel anders dan de moderne auto’s waarmee we de winterperiode zijn doorgekomen. Bovendien wordt het steeds drukker op de weg en is het begrip onder medeweggebruikers voor een oldtimer die soms wat nukken heeft, minder dan vroeger. Die toegenomen drukte komt niet alleen doordat de bevolking groeit. Ook is er sprake van een verminderde belangstelling voor het openbaar vervoer en is er een inhaalslag na corona, hoewel ook in die tijd het wagenpark gestaag groeide.

De toename aan auto’s in 2023 was trouwens indrukwekkend. Even een paar cijfers. Niet alleen werden er 370.000 nieuwe auto’s verkocht, ook werden er 254.000 geïmporteerd. Daar stond tegenover dat er 280.000 auto’s werden geëxporteerd en 164.000 gesloopt. Netto groei als je alles meeweegt: 180.000 stuks. De verwachting is dan ook dat het aantal auto’s in ons land in 2030 de tien miljoen zal bereiken. De wellicht wat verrassende vraag voor een autoclub als de KNAC (‘Enjoy your Car’!) is of we daarmee wel zo blij moeten zijn.

Het antwoord is nee. Ons wegennet kan deze gestage groei niet aan, zeker zolang we in de traditionele ‘van-9-tot-5’ patronen blijven hangen. Uiteraard krijgt de overheid meer inkomsten uit belastingen, maar voor de uitbouw van onze infrastructuur is niet alleen geld, maar óók menskracht en stikstofruimte noodzakelijk. Overstappen naar het openbaar vervoer is ook niet direct een optie. De trein wordt gestaag minder betrouwbaar en als ook maar een paar procent van de automobilisten op het OV zou overstappen is dat hele systeem verstopt.

Is de fiets dan een goed alternatief? Op de korte afstand wellicht, maar als je wat verder van huis werkt is dat niet altijd een pretje. Thuiswerken dan? Dat leek in coronatijd het ei van Columbus. Welnu, thuiswerken is voor de zogenaamde laptopwerkers zeker een mogelijkheid, maar werkgevers en werknemers zijn er inmiddels achter dat het rechtstreekse contact met collega’s een wezenlijk onderdeel is van het werk, en dat de binding met het bedrijf afneemt als er veel wordt thuisgewerkt. Dan dus toch weer met de radio aan de eigen, veilige en vertrouwde auto in.

Files zijn soms zo gek nog niet.

Wouter Kolff
Voorzitter

Misschien leuk om te lezen:

Zaterdag 22 juni: KNAC Poetsclinic

De KNAC poetsclinic is terug van weggeweest. Op zaterdag 22 juni leert autodetailer Marcel de Vries van MTEC Autodetailing in Eemnes u hoe u lak laat glanzen en herstelt.

Netcongestie: Utrechtse laadpalen uitgeschakeld bij stroompiek

De overbelasting van het stroomnet in de provincie Utrecht is momenteel zo groot dat het demissionaire kabinet en netbeheerders maatregelen nemen om netcongestie te voorkomen. Een van die maatregelen is de inzet van slimme laadpalen die uitschakelen bij drukte op het stroomnet.

Bron: Pixabay, https://pixabay.com/nl/photos/van-brienenoordbrug-rotterdam-winter-3894954/
Rijkswaterstaat: ‘Van Brienenoordbrug is veilig’

Rijkswaterstaat heeft gereageerd op de brandbrief die burgemeesters Aboutaleb (Rotterdam) en Van Zanen (Den Haag) deze week stuurden over de Rotterdamse Van Brienenoordbrug. Volgens de uitvoeringsorganisatie is er van instortingsgevaar geen sprake, maar is de oeververbinding wel ‘op leeftijd’.

Word lid van de KNAC!

Het lidmaatschap van de KNAC – de oudste automobilistenclub van Nederland – geeft u tal van voordelen. 

Winkelwagen 0

Zoeken in knac.nl

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors