Gemeenteraad Arnhem voor strengste milieuzone

6 maart 2018

De gemeenteraad van Arnhem heeft gisteren een motie aangenomen van GroenLinks waarin het college van burgemeester en wethouders wordt opgedragen  om in 2019 een milieuzone in te stellen waarmee diesels van voor 2004 kunnen worden geweerd. Het zou daarmee de strengste milieuzone van Nederland worden.

Of de milieuzone daarmee ook daadwerkelijk een feit wordt, staat nog niet vast. Later deze maand zijn er immers gemeenteraadsverkiezingen en daardoor zou de samenstelling van de gemeenteraad zodanig kunnen veranderen dat er geen meerderheid meer is voor zo’n strenge milieuzone. Mocht de milieuzone er wel komen, dan worden alle dieselpersonenauto’s van voor 2004 geweerd. Ook sommige diesels die uit 2004 en 2005 zijn niet meer welkom indien ze niet aan bepaalde Europese eisen voldoen.

Nederlaag gezond verstand

KNAC-directeur Peter Staal noemt het aannemen van de motie ‘een nederlaag van het gezond verstand’ “Er komt nu in Nederland weer een milieuzone bij met weer andere regels”, aldus Staal. “We doen nogmaals een dringend oproep aan het kabinet om met eenduidige regels te komen voor steden die zo’n milieuzone willen invoeren om te voorkomen dat er een lappendeken aan verschillende zones ontstaat.”

Peter Staal benadrukt nogmaals dat het weren diesels voor 2004 nauwelijks enig effect zal sorteren. “Onderzoeken wijzen uit dat 73 procent van de luchtvervuiling uit het buitenland komt. Van de resterende 27 procent komt een groot deel van huishoudens en industrie, de rest komt van het wegverkeer. Eén op de vijf personenauto’s heeft een dieselmotor en daarvan is weer een heel klein deel van voor 2004. Dus het is symboolpolitiek van de eerste orde en het zal de lucht in Arnhem niet schoner maken.”

Milieuzone = meer CO2-uitstoot

Saillant detail bij aannemen van de motie is dat GroenLinks-leider Jesse Klaver gisteren nog in het nieuws was met een oproep om de CO2-uitstoot te beperken. Hij wees erop dat gemeentes in Nederland invloed hebben op 35 procent van de CO2-uitstoot en er dus zelf iets aan kunnen doen. Hij noemde het invoeren van de milieuzone als een van de oplossingen, maar dat heeft juist een averechts effect op de CO2-uitstoot. Diesels stoten minder CO2 uit dan auto’s op benzine en de invoering van een milieuzone dwingt een deel van het verkeer tot omrijden en dat leidt eveneens tot een hogere CO2-uitstoot.

Deze artikelen zijn misschien ook interessant voor u