Goedkoper openbaar vervoer lost files niet op

Goedkoper openbaar vervoer is geen goede methode om het fileprobleem op te lossen in Nederland. Dat blijkt uit onderzoek van het KiM (Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid). Het zou volgens het instituut vooral leiden tot extra mobiliteit. 

In het rapport ‘Effecten tariefverlagingen in het ov’ heeft het Kim doorgerekend wat de effecten van het verlagen van de tarieven van het openbaar vervoer voor iedereen en op alle tijdstippen op onder meer het autogebruik en het gebruik van het ov heeft. Het onderzoek wijst uit dat lagere prijzen weliswaar tot een toename van het gebruik van het openbaar vervoer leiden, maar dat dit voor 75 procent valt toe te schrijven aan reizen die momenteel niet worden gemaakt. Slechts 18 procent van de toename zou voor rekening komen van reizen die anders met de auto zouden zijn gemaakt. Dat is een gering effect omdat de meeste vervoersbewegingen in ons land met de auto worden gemaakt. Een negatief effect van prijsverlagingen in het ov is volgens het onderzoek dat mensen vaker d bus of de tram pakken in plaats van te gaan lopen of fietsen. En de kans op een zitplaats in het openbaar vervoer neemt af. Dat zou er dan juist toe kunnen leiden dat weer meer mensen de auto verkiezen.

De enige manier om iets aan het fileprobleem in ons land te doen is volgens het KiM het onaantrekkelijker (en dus duurder) maken van het autogebruik en tegelijk het openbaar vervoer aantrekkelijker maken. Dat laatste zou dan moeten bestaan uit een beter aanbod en hogere kwaliteit van het ov.

(bron: autoweek.nl)

Misschien leuk om te lezen:

Word lid van de KNAC!

Winkelwagen 0

Zoeken in knac.nl

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors