Kabinet verlaagt snelheid om stikstofuitstoot

13 november 2019

Het kabinet Rutte heeft besloten om de maximumsnelheid overdag te verlagen naar 100 kilometer per uur op snelwegen waar je nu 120 of 130 mag. Deze maatregel moet al snel ingaan en ervoor zorgen dat de bouwsector weer wordt vlotgetrokken. Momenteel liggen veel bouwprojecten stil vanwege de extra stikstofuitstoot die dat veroorzaakt. Door de lagere maximumsnelheid zouden volgend jaar 75.000 woningen kunnen worden gebouwd.

Het standpunt van de KNAC treft u aan in de brief die wij naar minister Van Nieuwenhuizen hebben gestuurd.

Over het effect van de lagere maximumsnelheid zijn de meningen sterk verdeeld. Volgens ‘stikstofhoogleraar’ Jan Willem Erisman zorgt het verlagen van de maximumsnelheid naar 100 voor ongeveer 0,3 procent van de totale Nederlandse stikstofuitstoot, zo wist Nieuwsuur te melden. Maar Henk Stipdonk, directeur van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid, een onderzoeksinstituut van het ministerie van in­frastructuur, verklaart dat er nog zeer weinig bekend is over het effect van de snelheidslimiet op de uitstoot van stikstofoxiden door het wegverkeer. Er is volgens hem geen wetenschappelijke basis voor de bewering dat de stikstofuitstoot hierdoor lager wordt.

In het dagblad Trouw zei Stipdonk onlangs: “De bijdrage van het verkeer aan de totale stikstofdepositie is zes procent. Stel dat je op alle snelwegen een maximum invoert van 100 kilometer per uur. Dan moet je je afvragen welk deel van het verkeer daardoor wordt beïnvloed. Voor het verkeer op 80-kilometerwegen en in de bebouwde kom maakt het niet uit. Het vrachtverkeer op de snelweg wordt er niet door geraakt. Personenauto’s die nu al langzamer rijden dan 100 zullen niet vertragen. En als er files staan, maakt zo’n snelheidsbeperking geen verschil.” Stipdonk constateert dat het met name diesels zijn die voor de stikstofuitstoot zorgen en vooral op vrachtauto’s en bestelauto’s – die de meeste stikstof uitstoten – heeft zo’n snelheidsverlaging geen enkel effect.

Uit cijfers blijkt dat slechts een klein deel van de personenauto’s een dieselmotor heeft en dat met name de oudere diesels een hogere stikstofuitstoot. Met deze auto’s wordt slechts een klein deel van de kilometers op snelwegen gereden, zodat het een nauwelijks meetbaar effect zal hebben, zo verwachten experts.

(illustratie: Beeldarchief Rijkswaterstaat)

Deze artikelen zijn misschien ook interessant voor u