Lagere snelheid heeft nauwelijks invloed op stikstofuitstoot

Het verlagen van de maximumsnelheid op snelwegen heeft nauwelijks tot geen invloed op de uitstoot van stikstof. Wetenschappers trekken de voorgestelde maatregel van de commissie Remkes in twijfel omdat er geen enkele wetenschappelijke basis voor is te vinden in het rapport van die commissie.

In het dagblad Trouw zegt Henk Stipdonk, directeur van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid, een onderzoeksinstituut van het ministerie van in­frastructuur, dat er nog zeer weinig bekend is over het effect van de snelheidslimiet op de uitstoot van stikstofoxiden door het wegverkeer.

Stipdonk heeft in het rapport van de commissie-Remkes gezocht naar een wetenschappelijke bodem onder dat advies. Die is niet te vinden. De commissie gaat ervan uit dat een snelheidsverlaging een merkbare bijdrage zal leveren aan de vermindering van de stikstoflast. Maar daar is geen enkel bewijs voor.

In Trouw zegt Stipdonk: ““De bijdrage van het verkeer aan de totale stikstofdepositie is zes procent, zo zegt de commissie-Remkes. Stel dat je op alle snelwegen een maximum invoert van 100 kilometer per uur. Dan moet je je afvragen welk deel van het verkeer daardoor wordt beïnvloed. Voor het verkeer op 80-kilometerwegen en in de bebouwde kom maakt het niet uit. Het vrachtverkeer op de snelweg wordt er niet door geraakt. Personenauto’s die nu al langzamer rijden dan 100 zullen niet vertragen. En als er files staan, maakt zo’n snelheidsbeperking geen verschil.”

Stipdonk constateert dat het juist diesels zijn die voor de stikstofuitstoot zorgen en vrachtauto’s – die de meeste stikstof uitstoten – worden niet geraakt door een lagere maximumsnelheid. Slechts een klein deel van de personenauto’s heeft een dieselmotor, dus een lagere snelheid zal nagenoeg niets uitmaken. Het zou hooguit enkele tienden van een procent schelen.

Stipdonk benadrukt echter dat het effect niet bekend is. “We weten het niet precies. Je zou willen dat zo’n besluit wordt gebaseerd op wetenschappelijke kennis. Maar zo ver zijn we nog niet. Er kunnen goede redenen zijn om de maximumsnelheid te verlagen, maar de stikstofbelasting van de natuur is geen probleem van de snelweg. Een algehele verlaging van de snelheidslimiet heeft een marginaal effect, maar het kan een goede maatregel zijn op specifieke locaties, in of bij natuurgebieden.”

Misschien leuk om te lezen:

Netcongestie: Utrechtse laadpalen uitgeschakeld bij stroompiek

De overbelasting van het stroomnet in de provincie Utrecht is momenteel zo groot dat het demissionaire kabinet en netbeheerders maatregelen nemen om netcongestie te voorkomen. Een van die maatregelen is de inzet van slimme laadpalen die uitschakelen bij drukte op het stroomnet.

Bron: Pixabay, https://pixabay.com/nl/photos/van-brienenoordbrug-rotterdam-winter-3894954/
Rijkswaterstaat: ‘Van Brienenoordbrug is veilig’

Rijkswaterstaat heeft gereageerd op de brandbrief die burgemeesters Aboutaleb (Rotterdam) en Van Zanen (Den Haag) deze week stuurden over de Rotterdamse Van Brienenoordbrug. Volgens de uitvoeringsorganisatie is er van instortingsgevaar geen sprake, maar is de oeververbinding wel ‘op leeftijd’.

Word lid van de KNAC!

Het lidmaatschap van de KNAC – de oudste automobilistenclub van Nederland – geeft u tal van voordelen. 

Winkelwagen 0

Zoeken in knac.nl

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors