Klimaatneutraal

4 november 2021

Het afgelopen jaar hebben we als KNAC veel aandacht besteed aan de toekomst van autorijden. Batterij-elektrisch, hybride, waterstof-elektrisch en zelfs kunstbenzine (‘e-fuels’) passeerden de revue, elk met hun voor- en nadelen. Bij diverse leden leidde dat tot de vraag welke auto we nu moeten gaan aanschaffen. Directeur Peter Staal is recent voor zijn dagelijkse auto overgestapt op een waterstofaangedreven Toyota Mirai, feitelijk een elektrische auto die door waterstof wordt ‘gevoed’. Zijn wij hiermee als KNAC ‘door de pomp’ en dus ineens fervent voorstander van elektrisch rijden geworden? Ja en nee. Persoonlijk blijf ik voorlopig nog even rijden in een auto met verbrandingsmotor.

Maar wat is nou de juiste keuze? Het antwoord is: allemaal. Ik ben er van overtuigd dat we naar een mix gaan, waarbij we er natuurlijk wel alles aan zullen moeten doen om in 2050 klimaatneutraal te rijden. Dat zal nog lastig genoeg zijn, omdat ook dit jaar het aantal gebruikte auto’s met een verbrandingsmotor weer fors toenam. De import van tweedehandsauto’s heeft immers, als gevolg van het tekort aan computerchips en de angst voor corona in het openbaar vervoer, een recordhoogte bereikt. Met dit jaar 320.000 elektrische auto’s op een wagenpark van meer dan negen miljoen zal de overheid nog flink aan de weg moeten timmeren om de Europese doelstellingen te halen. Dat hierbij ook naar de auto wordt gekeken mag; maar kijk dan ook naar andere, misschien wel veel grotere vervuilers. De reflex om stééds weer de rekening bij de automobilist te leggen baart mij, als uw voorzitter, zorgen. In steden worden auto’s steeds meer geweerd, parkeren is peperduur, geen wonder dat bijvoorbeeld ouderen die in de stad wonen minder vaak bezocht worden. En als lopen en fietsen moeilijker wordt, word je de facto uit de stad geweerd.

Om de leefbaarheid van de steden overeind te houden blijft het belangrijk dat de auto in de mix van vervoersmiddelen een plaats blijft houden. Moet dat schoner? Zeker. Mag dat klimaatneutraal? Ook. Mits we de omgeving voor iedereen bereikbaar houden.

Wouter Kolff
Voorzitter

Deze artikelen zijn misschien ook interessant voor u