Turbulentie

Wie de mondiale autowereld in de afgelopen twaalf maanden wil beschrijven, ontkomt niet aan de term ‘turbulent’. Allereerst waren er de verhalen over het tekort aan chips; een probleem dat naar verwachting nog tot eind 2022 duurt. Om de haverklap moeten er daardoor autofabrieken worden stilgelegd, want zonder chips zijn auto’s incompleet.

Voor wie het heeft gemist: het tekort is het gevolg van de massale annulering van bestellingen van chips door autofabrikanten, toen de verkoop vanwege de coronacrisis instortte. Toen de vraag naar nieuwe auto’s weer steeg, waren er heel andere afzetkanalen voor de chips gevonden en moesten de autoproducenten achteraan aansluiten. Met als gevolg dat de kopers van nieuwe auto’s nu te maken hebben met lange wachttijden. Daarom zoekt een deel van de autokopers nu zijn heil op de tweedehands markt, met als gevolg dat ook daar de prijzen stijgen.

Ook opvallend was het nieuws over Tesla: een onderzoek door de Amerikaanse overheid naar de zelfrijdende functie die het merk biedt en de subsidieconstructies rond de assemblage in Nederland plaatste het merk negatief in het daglicht. Verder las ik met enige weemoed het bericht dat het merk Spyker door de curator te koop is aangeboden. Natuurlijk, zowel de wonderlijke avonturen rond de deelname aan de Formule 1 als de overname van Saab (waardoor onze hoofdredacteur nog gedwongen werd in het programma Pauw & Witteman zijn hoed op te eten – hij had gewed dat deze overname nooit zou lukken) maakte dat er op de bedrijfsvoering veel was aan te merken. Vage Chinese en Russische investeerders hielpen ook al niet mee. Zonde, we hadden het heel graag anders gezien.

Wie dit allemaal zo bij elkaar ziet staan zal wellicht een tikje moedeloos worden. Als KNAC volgen we al dit soort ontwikkelingen natuurlijk op de voet, in de wetenschap dat de autowereld altijd in beweging was, is en zal blijven.
Tot slot wijs ik nog even op de mutaties in ons bestuur: Duco Hora Siccama en Wim Mijs zijn voorgesteld de illustere Anton van Egmond te vervangen. Anton vindt het met zijn 75 levensjaren mooi geweest (gelijk heeft hij). Ik verheug me erop dat we – als de ALV er mee instemt – met twee enthousiaste, nieuwe bestuursleden aan de slag gaan.

Naar aanleiding van de aankondiging in het vorige magazine kwam de vraag naar voren: waarom twee? Wel, eigenlijk om twee redenen: twee is gezelliger dan een, en er komt een zeer arbeidsintensief lustrum in 2023 aan. Dit laat onverlet dat we Anton zeer gaan missen.

Wouter Kolff
Voorzitter

Misschien leuk om te lezen:

Netcongestie: Utrechtse laadpalen uitgeschakeld bij stroompiek

De overbelasting van het stroomnet in de provincie Utrecht is momenteel zo groot dat het demissionaire kabinet en netbeheerders maatregelen nemen om netcongestie te voorkomen. Een van die maatregelen is de inzet van slimme laadpalen die uitschakelen bij drukte op het stroomnet.

Bron: Pixabay, https://pixabay.com/nl/photos/van-brienenoordbrug-rotterdam-winter-3894954/
Rijkswaterstaat: ‘Van Brienenoordbrug is veilig’

Rijkswaterstaat heeft gereageerd op de brandbrief die burgemeesters Aboutaleb (Rotterdam) en Van Zanen (Den Haag) deze week stuurden over de Rotterdamse Van Brienenoordbrug. Volgens de uitvoeringsorganisatie is er van instortingsgevaar geen sprake, maar is de oeververbinding wel ‘op leeftijd’.

Word lid van de KNAC!

Het lidmaatschap van de KNAC – de oudste automobilistenclub van Nederland – geeft u tal van voordelen. 

Winkelwagen 0

Zoeken in knac.nl

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors