KNAC-directeur kiest voor waterstofauto Toyota Mirai

13 oktober 2021

KNAC-directeur Peter Staal heeft de waterstof-elektrische Toyota Mirai gekozen als nieuwe dienstauto. De belangrijkste redenen om voor een waterstofauto te kiezen zijn het milieuvriendelijke karakter en het gemak van het tanken. 

“Bij de KNAC vinden we auto’s leuk, of dat nu klassieke auto’s zijn of juist de allermodernste. Daarbij zien we waterstof-elektrische auto’s als een onmisbare aanvulling op batterij-elektrische auto’s”, zegt Peter Staal. “Het plezier dat autorijden geeft, kan wat ons betreft zowel van een klassieke als van een ultramoderne auto komen”, vervolgt Peter Staal. “Tweeledig dus. Dat geldt ook voor de strategie van de KNAC. De focus ligt hierbij op twee richtingen: heritage en ‘footprint’, de ecologische voetafdruk van een bedrijf of organisatie. Vanuit dit oogpunt zien we een belangrijke rol weggelegd voor de waterstof-elektrische auto, zoals de Toyota Mirai. Met uitsluitend batterij-elektrische auto’s op de weg voorzien we namelijk problemen met betrekking tot het elektriciteitsnetwerk.”

Dicht bij de gebruiker

Peter Staal noemt de waterstof-elektrische auto een goede aanvulling op batterij-elektrische auto’s die dicht bij de gebruiker ligt. “Je tankt een waterstof-elektrische auto net zo snel vol als een traditionele benzine- of dieselauto. Dat vind ik een significant voordeel in vergelijking tot een batterij-elektrische auto. Zowel bij mijn woonplaats als bij mijn werk bevindt zich een waterstoftankstation. Voor mij is een waterstof-elektrische auto dus ideaal. Tel hier de goede relatie die de KNAC met Toyota importeur Louwman & Parqui en het Louwman Museum heeft, en de aanschaf van de Toyota Mirai is volledig te verklaren.”

Passie voor automobielen

Aanwezig bij de overhandiging van de Mirai aan Peter Staal was Jan-Christiaan Koenders, Managing Director Louwman & Parqui. “Het is mooi om te zien dat de mensen met een échte passie voor automobielen, vertegenwoordigd in de KNAC, ook de innovatiekracht van waterstoftechnologie én de Toyota Mirai weten te waarderen.”

Bij de geleverde Mirai gaat het om de tweede generatie van Toyota’s waterstof-elektrische auto. In vergelijking tot de eerste generatie uit 2014 is de auto volledig gewijzigd. Dit heeft geresulteerd in een stijlvolle vormgeving, meer vermogen, een betere efficiency en meer ruimte voor de opslag van waterstof. De grotere actieradius tot 650 kilometer (WLTP), een toename van 30 procent in vergelijking tot de eerste generatie Toyota Mirai, maakt de auto ideaal voor het afleggen van grote afstanden. Hierbij stoot de Mirai alleen water uit.

Deze artikelen zijn misschien ook interessant voor u