Kritiek Duitse rekenkamer op lage belasting oldtimers

De Duitse federale rekenkamer heeft kritiek geuit op de belastingvermindering voor oldtimers die als dagelijks vervoermiddel worden gebruikt. Volgens de rekenkamer is de lage motorrijtuigenbelasting voor klassieke auto’s die dagelijks worden gebruikt in strijd met de doelstellingen van het klimaatbeleid van de Duitse regering.  Daarnaast loopt de overheid door de ‘snelle toename’ van voertuigen met H-kenteken jaarlijks 170 miljoen euro aan belastinginkomsten mis.

“Aangenomen mag worden dat een aanzienlijk deel van deze inkomstenderving voor rekening komt van klassieke auto’s die als dagelijks voertuig worden gebruikt,” zo liet de rekenkamer weten. “Door de steeds langer wordende levensduur van auto’s zullen in de toekomst steeds meer voertuigen voor dagelijks gebruikt de grens van 30 jaar overschrijden en dan fiscaal behandeld worden als klassieker.” De rekenkamer roept het Duitse ministerie van Financiën dan ook om ‘snel met wetgevend initiatief’ te komen waarbij voertuigen voor dagelijks gebruik worden uitgesloten van de lage belasting op klassieke auto’s.

H-kenteken

Bij de invoering van de belasting op klassieke auto’s in 1997 ging de federale regering er destijds van uit dat ongeveer 135.000 voertuigen in aanmerking zouden komen voor een zogenaamde H-kenteken (H van historisch). Zo’n kenteken kan worden aangevraagd voor voertuigen die ouder zijn dan 30 jaar. Voorwaarde hiervoor is dat het model in kwestie grotendeels in originele staat verkeert of deskundig is gerestaureerd. Voor het H-kenteken is een oldtimertaxatie vereist. De motorrijtuigenbelasting is een vast tarief van 191,73 euro per jaar.

Verdrievoudiging

In 2007 werd de regeling voor de toekenning van de H-kentekens overgeheveld naar de nieuwe kentekenverordening en tegelijkertijd werden de eisen versoepeld. Sindsdien hoeven voertuigen niet langer ‘hoofdzakelijk te worden gebruikt voor het onderhoud van motorrijtuigcultuurgoederen’, maar alleen ‘te worden gebruikt voor het onderhoud van motorrijtuigcultuurgoederen’. Deze passage laat ook toe dat klassieke voertuigen als alledaagse voertuigen worden gebruikt. De federale rekenkamer stelt vast dat het aantal voertuigen met het H-kenteken tussen 2007 en 2020 is verdrievoudigd tot 391.000. 

Laag jaarkilometrage

In een reactie ontkent het Duitse ministerie van Financiën dat alledaagse oudjes worden gesubsidieerd. Volgens het ministerie zijn er geen betrouwbare cijfers over het gebruik van oldtimers voor dagelijks gebruik. De studie ‘Emissies van meer dan 30 jaar oude voertuigen’ van het Bundesanstalt für Straßenverkehr wijst echter op een verhoudingsgewijs laag gemiddeld jaarkilometrage van klassieke auto’s. Dat weerspreekt dus de stellen dat een significant deel van de auto’s met H-kenteken dagelijks wordt gebruikt. Volgens deze studie is ook de invloed op het milieu van klassieke auto’s gering.

Misschien leuk om te lezen:

Word lid van de KNAC!

Het lidmaatschap van de KNAC – de oudste automobilistenclub van Nederland – geeft u tal van voordelen. 

Winkelwagen 0

Zoeken in knac.nl

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors