Kwart autobezitters negeert terugroepacties

Terugroepacties van autofabrikanten krijgen de laatste jaren zeer veel aandacht in de media, maar toch geeft een kwart van de autobezitters geen gevolg aan de oproep om naar de dealer te gaan. Volgens de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) rijden er nu in Nederland meer dan een half miljoen auto’s rond met een defect dat eigenlijk niet kan wachten tot de onderhoudsbeurt.

Bij een terugroepactie worden eigenaren van zo’n model persoonlijk geïnformeerd door de importeur of de dealer. Soms zijn er ook publicaties in kranten. Toch is dat voor veel mensen geen aanleiding om actie te ondernemen, ook al gaat het om een  mogelijk gevaarlijk mankement. De RDW wil daarom vanaf eind dit jaar dat er op keuringsrapporten wordt vermeld dat er sprake is van een terugroepactie. Ook op overschrijvingsformulieren – bij de verkoop van een auto – zou een terugroepactie in de toekomst zichtbaar moeten zijn.

De laatste jaren zijn er steeds meer terugroepacties. In 2015 ging het nog om 260 gevallen, vorig jaar al 341. Volgens de RDW zijn fabrikanten opener geworden over mogelijke defecten aan hun producten.

(Bron: De Telegraaf)

Join the conversation

Winkelwagen 0

Zoeken in knac.nl

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors