Laadpalen moeten uitgezet worden vanwege overbelasting stroomnet

Openbare laadpalen voor elektrische auto’s moeten tussen vier uur ‘s middags en negen uur ‘s avonds worden uitgeschakeld volgens regionaal netbeheerder Stedin. Dat is noodzakelijk omdat het elektriciteitsnet op deze uren ‘uit zijn voegen barst’, aldus Stedin. 

Stedin werkt in Rotterdam al mee aan een proef om ‘slim’ of ‘netbewust’ te laden. Dat betekent dat er aan het einde van de middag en het begin van de avond minder vermogen beschikbaar is voor openbare laadpalen. Elektrische auto’s worden dan minder snel opgeladen. Maar volgens Stedin is het niet genoeg. De netbeheerder verwacht dat in grote steden de komende jaren 20 procent van de capaciteit op het stroomnet opgaat aan openbare laadpalen. Voor iedere laadpaal die in de avondpiek uitstaat, kan volgens Stedin een nieuwe woning aangesloten worden op het elektriciteitsnet.

In de meeste woonwijken in Nederland stamt het laagspannings-elektriciteitsnet uit de tijd dat alle huizen verwarmd werden met gas. Ook voor het warme water en het koken werd gas gebruikt en auto’s reden allemaal op fossiele brandstoffen. Steeds meer mensen gaan nu over op (hybride)warmtepompen en inductie-kookplaten. Daardoor is de belasting van de elektriciteitsnetten vanaf het einde van de middag al heel hoog en daar komen dan de elektrische auto’s nog bij. De pieken in de elektriciteitsbehoefte zijn zo hoog dat zo’n anderhalf miljoen huishoudens hierdoor te maken kunnen krijgen met stroomstoringen.

Laadzekerheid

De Vereniging Elektrisch Rijders (VER) begrijpt dat er ‘netbewust’ of ‘slim’ geladen moet worden. Maar mensen met een elektrische auto moeten wel ‘laadzekerheid’ hebben, vindt de VER. De oproep van Stedin is geen stimulans voor elektrisch rijden, vindt de belangenvereniging. “Dit soort oproepen kan een afschrikkende werking hebben op automobilisten die nu nog op benzine rijden en overwegen een elektrische auto aan te schaffen”, denkt Robert van Gent van de VER. “De oproep komt bovenop de aangekondigde afschaffing van de vrijstelling van motorrijtuigenbelasting en de ondoorzichtigheid van tarieven van openbare laadpalen.”
(Bron: nos.nl)

Misschien leuk om te lezen:

Zaterdag 22 juni: KNAC Poetsclinic

De KNAC poetsclinic is terug van weggeweest. Op zaterdag 22 juni leert autodetailer Marcel de Vries van MTEC Autodetailing in Eemnes u hoe u lak laat glanzen en herstelt.

Netcongestie: Utrechtse laadpalen uitgeschakeld bij stroompiek

De overbelasting van het stroomnet in de provincie Utrecht is momenteel zo groot dat het demissionaire kabinet en netbeheerders maatregelen nemen om netcongestie te voorkomen. Een van die maatregelen is de inzet van slimme laadpalen die uitschakelen bij drukte op het stroomnet.

Bron: Pixabay, https://pixabay.com/nl/photos/van-brienenoordbrug-rotterdam-winter-3894954/
Rijkswaterstaat: ‘Van Brienenoordbrug is veilig’

Rijkswaterstaat heeft gereageerd op de brandbrief die burgemeesters Aboutaleb (Rotterdam) en Van Zanen (Den Haag) deze week stuurden over de Rotterdamse Van Brienenoordbrug. Volgens de uitvoeringsorganisatie is er van instortingsgevaar geen sprake, maar is de oeververbinding wel ‘op leeftijd’.

Word lid van de KNAC!

Het lidmaatschap van de KNAC – de oudste automobilistenclub van Nederland – geeft u tal van voordelen. 

Winkelwagen 0

Zoeken in knac.nl

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors