RIVM: effect milieuzone Utrecht zeer beperkt

milieuzone

De invoering van de milieuzone in Utrecht heeft nauwelijks effect op de leefkwaliteit van de burgers in Utrecht. Dagblad De Telegraaf meldt dat op basis van onderzoeken van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM).

De huidige milieuzone zou slechts vijf procent minder gezondheidsklachten opleveren, pas als de hele stad autovrij gemaakt zou worden zou dat tot 29 procent minder klachten leiden. Onder gezondheidsklachten schaart het RIVM naast de effecten van schonere lucht ook minder verkeersongevallen en slaapverstoring door geluidshinder. De onderzoekers constateren dat er sprake kan zijn van een zogenaamd waterbedeffect, zo meldt De Telegraaf verder. Waarmee bedoeld wordt dat een positief effect op één groep bewoners een negatief effect op een andere bevolkingsgroep kan veroorzaken. De KNAC heeft zich vanaf de eerste plannen tegen een milieuzone verzet, omdat het effect zeer gering is en de recente onderzoeken geven de KNAC wederom gelijk.

Verslechtering luchtkwaliteit

De RIVM-studie Gezonde Omgeving Utrecht is onderdeel van een serie van acht rapportages die de gemeente Utrecht gisteren heeft gepubliceerd. In een persbericht schrijft het gemeentebestuur dat de luchtkwaliteit volgens prognoses in 2030 verbeterd zal zijn. Maar een jaar na invoering van de milieuzone (1 januari 2015) was er zelfs een verslechtering van de luchtkwaliteit in Utrecht, zo blijkt uit de cijfers. In 2016 ging de uitstoot van stikstofdioxide, fijnstof (PM2,5) en EC (roet) omhoog en de gemeente wijt dat aan weersomstandigheden zoals temperatuur, windsnelheid en windrichting. Dat is in lijn met de conclusie van de onderzoekers van Royal Haskoning, die stellen dat 93 procent van de fijnstof in het Utrechtse luchtruim van buiten de stad komt.

Intussen plant de gemeente Utrecht nog strengere regels, want bestelbusjes die de binnenstad in willen, mogen vanaf 2025 helemaal geen uitlaatgassen meer produceren. De provincie Utrecht wil dat over tien jaar alleen nog elektrische bussen laten rijden en mogelijk worden ook open haarden en vuurkorven verboden.

Misschien leuk om te lezen:

Netcongestie: Utrechtse laadpalen uitgeschakeld bij stroompiek

De overbelasting van het stroomnet in de provincie Utrecht is momenteel zo groot dat het demissionaire kabinet en netbeheerders maatregelen nemen om netcongestie te voorkomen. Een van die maatregelen is de inzet van slimme laadpalen die uitschakelen bij drukte op het stroomnet.

Bron: Pixabay, https://pixabay.com/nl/photos/van-brienenoordbrug-rotterdam-winter-3894954/
Rijkswaterstaat: ‘Van Brienenoordbrug is veilig’

Rijkswaterstaat heeft gereageerd op de brandbrief die burgemeesters Aboutaleb (Rotterdam) en Van Zanen (Den Haag) deze week stuurden over de Rotterdamse Van Brienenoordbrug. Volgens de uitvoeringsorganisatie is er van instortingsgevaar geen sprake, maar is de oeververbinding wel ‘op leeftijd’.

Word lid van de KNAC!

Het lidmaatschap van de KNAC – de oudste automobilistenclub van Nederland – geeft u tal van voordelen. 

Winkelwagen 0

Zoeken in knac.nl

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors