Stellantis stapt uit CO2-pool met Tesla

5 juli 2021

Tesla heeft een recordkwartaal achter de rug qua productie, maar is tegelijk een forse inkomstenbron kwijt. Want Stellantis stapt uit de CO2-pool met Tesla, die voorheen nodig was om de gemiddelde vlootuitstoot van CO2 in de EU te bereiken. Dat betekent dat Tesla op jaarbasis meer dan een miljard dollar van Stellantis misloopt. 

Stellantis is door de invoering van plug-in hybride en elektrische modellen niet meer gedwongen om op de CO2-rechten van Tesla mee te liften. In het eerste kwartaal kon Tesla nog rekenen op 518 miljoen dollar als ‘regulatory credits’ (verkoop van CO2-rechten). Maar Stellantis heeft dit jaar nog maar 300.000 dollar aan CO2-uitstoot-rechten nodig om de EU-limieten te halen. Daarna niets meer. Tesla verkoopt nog wel enige CO2-rechten aan Honda, maar gezien de geringe verkoopaantallen van Honda in Europa zijn dat geen grote bedragen. 

Elke autofabrikant die in Europa auto’s verkoopt mag in principe de uitstoot van 95 gram CO2 per kilometer gemiddeld over de verkochte vloot aan modellen niet overschrijden. Er zijn wel enkele compensatiefactoren in de berekening om merken die alleen grote auto’s verkopen wat extra ruimte te geven. 

Wie de limiet overschrijdt betaalt een boete per gram per verkochte auto aan de EU. Maar het is ook mogelijk om met een automerk met een veel lagere CO2-uitstoot in een pool te stappen (tegen betaling natuurlijk) om zo de limiet te halen. Tesla verkoopt alleen elektrische auto’s en heeft dus veel CO2-rechten om te verhandelen via zo’n pool, temeer omdat elektrische auto’s dubbel tellen bij de berekening van CO2-rechten.

Deze artikelen zijn misschien ook interessant voor u