Torenhoge CO2-boetes dreigen voor autofabrikanten

Er dreigen forse boetes voor autofabrikanten die de CO2-grenzen van 2020 niet halen. Het gemiddelde van de verkochte auto’s in een jaar mag van de EU de 95 gram CO2 per kilometer niet overschrijden, maar enkele autoconcerns zullen over die drempel heen gaan, zo heeft Transport & Environment (T&E) berekend.

Jaguar Land Rover is een van de autofabrikanten die de grens fors gaat overschrijden en heeft daarvoor ook al 99,4 miljoen euro opzij gezet, zo blijkt uit een presentatie van de jongste kwartaalcijfers. Een van de oorzaken is dat de verkoop van enkele hybride modellen moest worden gestopt omdat de emissiewaarden te laag bleken te zijn vastgesteld. Ook Ford zal rekening moeten houden met een flinke boete, want de verkoop van de plug-in hybride versie van de Kuga is gestopt vanwege mogelijk brandgevaar.

De boete voor overschrijding van de CO2-limiet bedraagt 95 euro per gram overschrijding vermenigvuldigd met het aantal in de EU verkochte auto’s. Dat kan een autoconcern als VW dus behoorlijk pijn doen want dat verkoopt in de EU 3,75 miljoen auto’s. Een gram overschrijding van de limiet kost dan al ruim 350 miljoen euro.

Gewichtsafhankelijke CO2-uitstoot

De grenswaarde voor de CO2-uitstoot is weliswaar vastgesteld op 95 gram per kilometer, maar toch heeft ieder autoconcern zijn eigen limiet. Dat heeft te maken met het gewicht van de verkochte auto’s. Fabrikanten die veel grote, zware auto’s verkopen hebben een hogere limiet gekregen van de EU. Jaguar Land Rover heeft bijvoorbeeld een limiet gekregen van 130,6 gram CO2 per kilometer vanwege het hoge gewicht van de verkochte auto’s, bijna allemaal SUV’s. De formule om de CO2-limiet te berekenen ziet er als volgt uit: 95 gram CO2/km + 0,0457 x (het gemiddelde gewicht van de verkochte auto’s  – 1.372 kilogram). Die 1.372 kilogram was in 2015 het gemiddelde gewicht van alle verkochte auto’s in de EU.

Er zijn een paar manieren om de limiet makkelijker te halen. Plug-in hybride modellen hebben bijvoorbeeld een zeer lage uitstoot omdat er bij de berekening wordt uitgegaan van veelvuldig opladen en korte ritten. Daardoor is de CO2-uitstoot in de officiële meting vaak spectaculair laag, wat gunstig is voor het gemiddelde verbruik van een autofabrikant.

Volledig elektrische auto’s zijn nog gunstiger voor het verlagen van de gemiddelde CO2-uitstoot, want ze storen 0 gram CO2 uit en ze tellen dubbel. Fabrikanten die uitsluitend elektrische auto’s verkopen kunnen op het gebied van CO2 samenwerken met concerns die de limieten niet halen. Zo betaalt FCA (Fiat Chrysler Automobiles) miljarden aan Tesla om de uitstoot samen te kunnen voegen. Waardoor Tesla zelf trouwens ook zwarte cijfers kan schrijven. Ook Mazda heeft een CO2-probleem een ‘poolt’ daarom met Toyota.

CO2-boetes

Hoe hoog de boetes vanwege de overschrijding van de CO2-uitstoot zullen uitvallen is nog niet te zeggen, wat het jaar tekst nog twee maanden met steeds meer hybrides, plug-in hybrides en elektrische modellen. Maar om een idee te geven: zou het Volkswagen-concern in 2020 dezelfde CO2-uitstoot van de verkochte vloot hebben als in 2019, dan zou er een boete van 4,5 miljard euro dreigen. Volgens T&E zit het VW-concern ongeveer 6 gram te hoog, wat op een boete zou uitkomen van om circa twee miljard euro. Maar de vanwege corona lagere autoverkopen zouden de boete verder kunnen drukken.

Autofabrikanten die nu al voldoen aan de CO2-doelstellingen zijn volgens T&E PSA, Volvo, FCA-Tesla en de BMW Group. Renault, Nissan, Toyota-Mazda en Ford zouden circa 2 gram boven hun doel zitten volgens T&E, waarbij de verkoopstop van de Kuga Plug-in hybride niet is meegenomen. Grotere problemen zijn er voor Daimler en het al genoemde Jaguar Land Rover, maar ook Hyundai-Kia zit nog te hoog.

Heilige melkkoe

Verlaging van de CO2-uitstoot is een mooi doel, maar de auto-industrie en de automobilisten krijgen daar een rekening voor gepresenteerd die vele malen hoger is dan die van andere producenten van CO2. Vanaf dit jaar moeten autofabrikanten per gram overschrijding per auto 95 euro per auto betalen, wat neerkomt op ongeveer 475 euro per ton. In de handel in emissierechten kost een ton CO2 rond de 25 euro en in deze coronacrisis is een ton CO2 zelf nog veel minder waard.

Automobilisten betalen bij de aanschaf van de auto nog veel meer CO2-belasting, want de BPM is gebaseerd op CO2-uitstoot. Een voorbeeldje: de eigenaar van een nieuwe Volvo S60 B5 Mild Hybrid betaalt bij aanschaf van zijn auto (149 gram per kilometer) ruim 6.000 euro aan BPM (lees CO2-belasting) en stoot dan in 250.000 kilometer 13,5 ton CO2-meer uit dan de grenswaarde van 95 gram die de EU heeft vastgesteld. De handelswaarde van die 13,7 ton aan CO2 is op dit moment echter slechts 337,50 euro. Zelfs in de klimaatplannen van de overheid zal een ton CO2 in 2030 niet meer kosten dan 150 euro. Dat is nog altijd slechts eenderde van wat de automobilist afrekent bij de aanschaf van zijn auto.

Misschien leuk om te lezen:

Netcongestie: Utrechtse laadpalen uitgeschakeld bij stroompiek

De overbelasting van het stroomnet in de provincie Utrecht is momenteel zo groot dat het demissionaire kabinet en netbeheerders maatregelen nemen om netcongestie te voorkomen. Een van die maatregelen is de inzet van slimme laadpalen die uitschakelen bij drukte op het stroomnet.

Bron: Pixabay, https://pixabay.com/nl/photos/van-brienenoordbrug-rotterdam-winter-3894954/
Rijkswaterstaat: ‘Van Brienenoordbrug is veilig’

Rijkswaterstaat heeft gereageerd op de brandbrief die burgemeesters Aboutaleb (Rotterdam) en Van Zanen (Den Haag) deze week stuurden over de Rotterdamse Van Brienenoordbrug. Volgens de uitvoeringsorganisatie is er van instortingsgevaar geen sprake, maar is de oeververbinding wel ‘op leeftijd’.

Word lid van de KNAC!

Het lidmaatschap van de KNAC – de oudste automobilistenclub van Nederland – geeft u tal van voordelen. 

Winkelwagen 0

Zoeken in knac.nl

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors