Vasthouden

We weten het drommels goed: in het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV), staat dat het voor bestuurders van een motorvoertuig verboden is om een mobiele telefoon vast te houden. Daarop staat, als u betrapt wordt, een boete van 380 euro plus 9 euro administratiekosten. Er wordt niet alleen op gecontroleerd door agenten in onopvallende auto’s en camera’s boven de weg, maar zelfs vanuit touringcars vanwaaruit bonnenboekjes worden volgeschreven.

Uit eerdere jurisprudentie is gebleken dat het begrip ‘vasthouden’ ruim moet worden geïnterpreteerd. Zo vallen ook het klemmen van de telefoon tussen hoofd en schouder, het plaatsen van een telefoon tussen hoofd en hoofddoek, of het bevestigen van de telefoon aan de pols allemaal onder het begrip ‘vasthouden’. Zo’n zes jaar geleden heeft de rechtbank Noord-Holland al uitspraak gedaan over hoe dit begrip moet worden geïnterpreteerd. Zelfs het bedienen van een telefoon die in een houder op het dashboard is bevestigd wordt als ‘vasthouden’ gezien!

De rechtbank baseerde zich destijds op de Nota van Toelichting bij dit bewuste artikel in de verkeerswet. Deze nota noemt twee oorzaken die leiden tot een gevaar voor de verkeersveiligheid bij het vasthouden van een mobiele telefoon. Ten eerste is er dan nog maar één hand beschikbaar
voor het verrichten van noodzakelijke verkeershandelingen. En ten tweede wordt door het bedienen van de telefoon of het typen van teksten de aandacht van de bestuurder afgeleid. Als gevolg hiervan ontstaat een groot risico voor de verkeersveiligheid. En het is iedereen die aan het verkeer deelneemt verboden om zich (ik pak even de officiële tekst) “zo te gedragen dat er een aan zijn schuld te wijten verkeersongeval plaatsvindt waardoor aan een ander zwaar lichamelijk letsel wordt toegebracht of zelfs wordt gedood.” Ik heb het dan over artikel 6 van de Wegenverkeerswet 1994.

Onder het woordje ‘schuld’ worden ook opzet en roekeloosheid verstaan. En dat is nu net wat verzekeraars in hun voorwaarden uitsluiten. Met grote gevolgen. Want een boete van in totaal 389 euro is al beroerd. Maar om dan óók nog te horen te krijgen dat de schade aan de eigen, all risks verzekerde auto niet wordt vergoed of, erger nog, dat er een betalingsregeling moet worden afgesproken om de door de verzekeraar voorgeschoten schadevergoeding aan de tegenpartij terug te betalen, kan uitlopen op een financiële ramp. Daarnaast zijn de straffen voor gevaarlijk rijgedag in 2020 verhoogd. Een combinatie van gedragingen, zoals het fors overschrijden van de maximumsnelheid, een mobiele telefoon vasthouden, bumperkleven en het rijden door rood licht, kan leiden tot een gevangenisstraf van twee jaar! Wordt er door het roekeloze rijden ook nog eens een ernstig ongeluk veroorzaakt, dan kan die straf zelfs oplopen tot zes jaar. Niet bepaald mals.

De mobiele telefoon is tegenwoordig een extreem veelzijdige computer waarmee je van alles en nog wat kunt doen. Maar die in de auto ‘vasthouden’ om te kunnen bellen, appen of wat dan ook, raad ik sterk af. Niet alleen voor uw eigen (financiële) veiligheid, maar vooral om die van de andere verkeersdeelnemers.

Kees de Regt
Manager Verzekeringen

Misschien leuk om te lezen:

Zaterdag 22 juni: KNAC Poetsclinic

De KNAC poetsclinic is terug van weggeweest. Op zaterdag 22 juni leert autodetailer Marcel de Vries van MTEC Autodetailing in Eemnes u hoe u lak laat glanzen en herstelt.

Netcongestie: Utrechtse laadpalen uitgeschakeld bij stroompiek

De overbelasting van het stroomnet in de provincie Utrecht is momenteel zo groot dat het demissionaire kabinet en netbeheerders maatregelen nemen om netcongestie te voorkomen. Een van die maatregelen is de inzet van slimme laadpalen die uitschakelen bij drukte op het stroomnet.

Word lid van de KNAC!

Het lidmaatschap van de KNAC – de oudste automobilistenclub van Nederland – geeft u tal van voordelen. 

Winkelwagen 0

Zoeken in knac.nl

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors