Verbetering regeling schuldloze derden

Jaarlijks lopen ongeveer 65.000 mensen letselschade op doordat zij betrokken zijn bij een ongeval met een motorrijtuig. Zo’n 13.000 personen (20%) zijn in- of opzittenden van een motorrijtuig: de zogeheten ‘schuldloze derden’. Een aanzienlijk aantal dus, waarover je weinig hoort, want meestal wordt alleen het aantal slachtoffers met dodelijke afloop (jaarlijks ca. 600) gecommuniceerd.

Vanaf 1 april aanstaande kunnen deze schuldloze derden hun schade direct regelen met de verzekeraar van het motorrijtuig waarin of waarop zij zich bevonden. Dat is nieuw, want voorheen moest dat met de verzekeraar van het voertuig van de (vermoedelijk) schuldige bestuurder worden gedaan. En dat kon lang duren. Om zo’n schuldloze derde niet de dupe te laten worden van soms langdurige aansprakelijkheidsdiscussies, kan deze nu één van de WAM-verzekeraars aanspreken om de geleden schade te vergoeden. Deze ‘regelend verzekeraar’ kan dus de eigen verzekeraar zijn, ook als u zeker weet dat de schuld bij de tegenpartij ligt. Verzekeraars verhalen dan later, na afwikkeling van de schade van de schuldloze derde, in evenredigheid op elkaar.

Het Verbond van Verzekeraars, waarbij in ons land nagenoeg alle voertuigverzekeraars zijn aangesloten, heeft besloten de bestaande bedrijfsregeling (Bedrijfsregeling 7: schuldloze derde) hierop aan te passen. Een belangrijke voorwaarde om gebruik te kunnen maken van deze regeling is echter wel dat de persoon in kwestie op geen enkele manier schuld heeft aan het ongeval.

Voor de bestuurders van de voertuigen met letselschade geldt deze nieuwe regeling niet. Het is op voorhand immers meestal niet zeker of deze op geen enkele manier schuld heeft. Momenteel wordt er wel onderzoek gedaan naar de beschikbaarheid van een directe verzekering voor bestuurders, waarmee zij hun schade vergoed kunnen krijgen van de eigen verzekeraar, ook als een ander daarvoor aansprakelijk is.

Maakt de verbetering van de regeling voor schuldloze derden een inzittendenverzekering overbodig? Nee, zeker niet. De ongevallenverzekering voor inzittenden bijvoorbeeld, keert ongeacht de schuldvraag uit, los van het feit of u nu wel of geen vergoeding van een tegenpartij ontvangt en hoe hoog deze vergoeding is. Vergeet ook niet dat de bestuurder niet onder de verbeterde regeling voor schuldloze derden valt. Maar hij/zij valt wel onder de dekking van een reguliere inzittendenverzekering. Er dienen dus keuzes te worden gemaakt. Vandaar dat wij al onze leden met een KNAC voertuigverzekering zonder een inzittendenverzekering onlangs een brief stuurden om te helpen bij die keuze.

Kees de Regt
Manager Verzekeringen

Misschien leuk om te lezen:

Netcongestie: Utrechtse laadpalen uitgeschakeld bij stroompiek

De overbelasting van het stroomnet in de provincie Utrecht is momenteel zo groot dat het demissionaire kabinet en netbeheerders maatregelen nemen om netcongestie te voorkomen. Een van die maatregelen is de inzet van slimme laadpalen die uitschakelen bij drukte op het stroomnet.

Bron: Pixabay, https://pixabay.com/nl/photos/van-brienenoordbrug-rotterdam-winter-3894954/
Rijkswaterstaat: ‘Van Brienenoordbrug is veilig’

Rijkswaterstaat heeft gereageerd op de brandbrief die burgemeesters Aboutaleb (Rotterdam) en Van Zanen (Den Haag) deze week stuurden over de Rotterdamse Van Brienenoordbrug. Volgens de uitvoeringsorganisatie is er van instortingsgevaar geen sprake, maar is de oeververbinding wel ‘op leeftijd’.

Word lid van de KNAC!

Het lidmaatschap van de KNAC – de oudste automobilistenclub van Nederland – geeft u tal van voordelen. 

Winkelwagen 0

Zoeken in knac.nl

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors