Wetenschappers: bijdrage EV aan klimaat overschat

170 wetenschappers uit de hele wereld waarschuwen dat de bijdrage van elektrische auto’s aan de bescherming van het klimaat wordt overschat. De overschatting komt door de verkeerde berekening van de elektriciteitsmix, zo meldt Automobilwoche.

“De cijfers suggereren een besparingspotentieel dat we niet hebben,” zegt professor Thomas Koch van het Karlsruhe Institute of Technology (KIT) tegen de Deutsche Presse-Agentur. “De vraag is niet: elektrische auto of verbrandingsmotor. De vraag is: fossiel of niet,” zei Koch. In een open brief aan de Europese Commissie uitten de wetenschappers hun bezorgdheid. De EU is namelijk voornemens de CO2-eisen voor nieuw geregistreerde auto’s in Europa opnieuw aan te scherpen.

Met 453.000 verkochte elektrische en plug-in voertuigen in het eerste kwartaal, is Europa na China (489.000) de grootste afnemer van elektrische auto’s. Volkswagen is momenteel een van de drijvende krachten achter de ontwikkeling van EV’s. Tegen 2030 wil Volkswagen nog maar een derde van zijn auto’s met benzine- of dieselmotor verkopen. Mercedes-Benz en BMW mikken op een aandeel van ongeveer 50 procent.

Maar de autoconcerns willen geen vaste datum vastleggen voor het einde van de verbrandingsmotor. De markten en de wensen van de klanten zijn te verschillend, evenals de politieke eisen. Daarnaast ontbreekt in veel Europese landen de oplaadinfrastructuur. En omdat het uiteindelijk om klimaatbescherming gaat, is het nog belangrijker waar de elektriciteit voor elektrische auto’s eigenlijk vandaan komt.

‘Diesel klimaatvriendelijker’

Met elektriciteit uit steenkool of olie ziet VW-topman Herbert Diess niet veel heil in een overstap op e-aandrijving, zo liet hij op de jaarvergadering weten. “Een moderne diesel is klimaatvriendelijker dan een elektrisch voertuig dat wordt opgeladen met elektriciteit uit steenkool”, zei BMW-topman Oliver Zipse gisteren in Duitse kranten. Hij zei dat hij zich “grote zorgen” maakt over de vraag of er wel genoeg groene stroom zou zijn.

De doelstellingen van de EU-Commissie gaan ervan uit dat elektriciteit schoner wordt naarmate er meer wind- en zonne-energie wordt geproduceerd. Maar de wetenschappers menen dat de berekening niet klopt omdat in de toekomst de vraag naar elektriciteit nog meer zal toenemen. Daarom zal er naast mee groene stroom ook meer elektriciteit uit fossiele centrales nodig zijn. De politici hebben dit in hun debatten en berekeningen over het hoofd gezien, en er in ieder geval geen rekening mee gehouden. In dat geval zou de reële CO2-uitstoot veel hoger kunnen liggen dan door de politici is geraamd – in totaal zelfs twee keer zo hoog. De wetenschappers pleiten voor het aanvullen van groene stroom met kernenergie in plaats van gas-, olie- en kolengestookte stroom. Dan zou de berekening er beter uit gaan zine., aldus de wetenschappers. 

Misschien leuk om te lezen:

Nationale Oldtimerdag Lelystad: 16 juni 2024

Hét ideale Vaderdagsuitje voor dit jaar staat al vast. Op zondag 16 juni a.s. vindt namelijk ook de Nationale Oldtimerdag plaats. Op de Batavia Boulevard in Lelystad komen honderden oldtimers samen.

Word lid van de KNAC!

Het lidmaatschap van de KNAC – de oudste automobilistenclub van Nederland – geeft u tal van voordelen. 

Winkelwagen 0

Zoeken in knac.nl

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors