Toeleverancier ZF verwacht een stormachtig decennium voor de Europese automarkt. Volgens CEO Holger Klein zal de aankomende deadline van 2035 – het jaar waarin de EU nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor wil verbieden – zorgen voor een kunstmatige piek, gevolgd door een harde klap.
“Tot 2035 zullen veel klanten nog snel een auto met verbrandingsmotor aanschaffen. In 2033 en 2034 zal de vraag hoger zijn dan ooit,” zegt Klein. Maar daarna komt de ontnuchtering: “De stagnatie in 2035 en 2036 zal zwaar zijn voor de hele industrie.”
Het scenario is niet ondenkbaar. Ook Mercedes-topman Ola Källenius waarschuwde eerder voor een verkoopdip na het verbod. In augustus zei hij in het Duitse Handelsblatt: “We hebben een wake-upcall nodig. Anders stevenen we met volle vaart af op een muur”. Källenius, bovendien voorzitter van Europese brancheverenging ACEA, vroeg toen om realisme: “Natuurlijk moeten we verduurzamen, maar wel op een technologieneutrale manier. We mogen onze economie daarbij niet uit het oog verliezen”.
Twijfel
Of de aangekondigde ban op brandstofauto’s er daadwerkelijk komt, blijft onzeker. Binnen de EU groeit namelijk de twijfel. Volgens persbureau Reuters zou de Europese Commissie dit jaar nog willen bekijken of het plan voor 2035 haalbaar en wenselijk is. Dat betekent dat de deur naar aanpassingen openstaat.
Nieuwe categorie
Commissievoorzitter Ursula von der Leyen liet ook al doorschemeren open te staan voor ideeën. Zo wordt er gekeken naar een nieuwe voertuigcategorie met minder strenge veiligheidseisen, om de weg vrij te maken voor kleine en betaalbare EV’s die in Europa worden ontwikkeld en gebouwd.