Nieuwe olie vaak niet goed voor oldtimers

Hedendaagse motorolie is uitstekend voor moderne auto’s, maar vaak niet goed voor oldtimers. De constructie van oude motoren is doorgaans zodanig dat moderne motorolie moet worden vermeden. 

Moderne motorolie heeft zeer goede smerende eigenschappen en dat past uitstekend bij moderne motoren met nauwe toleranties. De interval voor het verwisselen kan daardoor lang zijn, bij sommige merken tot wel 30.000 kilometer. Maar oldtimers zijn ontwikkeld in een tijd dat zulke motoroliën met hun specifieke toevoegingen, zoals het zwevend houden van vervuilingen om die in het oliefilter op te vangen, niet bestonden. Veel motoren van oldtimers hebben daarom speciale plekjes in het carter waar de vuildeeltjes zich kunnen verzamelen. Zou je in zo’n motor moderne olie gebruiken, dan worden die vuildeeltjes zwevend gehouden en kunnen ze de slijtage van de motor verhogen. 

In bijgaande video van de KNAC en Dutch Car Restorers (DCR) legt Arjen Antonisse uit hoe het precies zit. 

Op ons youtube-kanaal zijn nog meer leuke filmpjes te vinden van de KNAC en DCR.

Misschien leuk om te lezen:

Zaterdag 22 juni: KNAC Poetsclinic

De KNAC poetsclinic is terug van weggeweest. Op zaterdag 22 juni leert autodetailer Marcel de Vries van MTEC Autodetailing in Eemnes u hoe u lak laat glanzen en herstelt.

Word lid van de KNAC!

Het lidmaatschap van de KNAC – de oudste automobilistenclub van Nederland – geeft u tal van voordelen. 

Winkelwagen 0

Zoeken in knac.nl

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors