Allemaal elektrisch?

Nog maar een paar jaar terug wisten futurologen het zeker:  we zouden naar een werkweek van 16 uur gaan (misschien zelfs minder) en de vraag zou dan zijn hoe we met al die vrije tijd om zouden gaan. Maar inmiddels hebben we overal tekorten aan mensen en zijn installateurs, beveiligers en ICT’ers niet meer te vinden. Nog zo’n voorspelling van futurologen waar ze liever niet aan herinnerd willen worden: energie zou gratis worden. En dat terwijl menig gezin nu met angst en beven op de naheffingen van de energiemaatschappijen wacht.

Het zeker niet mijn bedoeling om futurologen te ‘bashen’, maar als het je vak is om naar de toekomst te kijken mag de focus best wat scherper. Dat zien we ook bij beleidsmakers. In 2030 moeten alle nieuw verkochte auto’s elektrisch zijn. Inmiddels is duidelijk dat we dit bij lange na niet gaan halen. Chiptekorten, te weinig beschikbare grondstoffen en het ontbreken van een adequate Europese laadpaalinfrastructuur maken het onwaarschijnlijk dat dit doel, deze stip aan de horizon, gehaald gaat worden. Uitstel tot in elk geval 2035 ligt voor de hand.

Moeten we daar verdrietig van worden? Ik zit daar dubbel in. Uiteraard ben ik voor een beter milieu, maar van de elektrische auto’s die nu op ons afkomen wordt de wereld nou niet direct mooier. Bovendien zijn zeker de plastic interieurs van veel Amerikaanse en Chinese auto’s erg matig afgewerkt en is de aftersales vaak beroerd. En dan dat geluid… Waar ik qua beleving toch graag naar een stevige V8 motor luister blijft het gezoem van een elektromotor teleurstellend. Helemaal als dat gezoem wordt vervangen door nepgeluid via een luidspreker of iets dat lijkt op een tram die een metrostation binnenrijdt. Wie verzint dit? En dan heb ik het nog niet gehad over het bereik van de gemiddelde elektrische auto. Als je geluk hebt haal je de 400 kilometer, maar dan moet het niet al te koud zijn of, zoals recent, te heet zijn waardoor de airconditioning overuren draait. Om nog maar te zwijgen over de blijvend hoge prijzen van EV’s, zelfs als het gaan om middenklassers. In de wetenschap dat de nieuwe generatie benzine- en dieselauto’s ook extreem schoon zijn gaat mijn hart nog steeds naar een ‘échte’ auto. Met echt geluid, een normaal bereik en een (h)eerlijke geur.

Wouter Kolff
Voorzitter

Misschien leuk om te lezen:

Word lid van de KNAC!

Het lidmaatschap van de KNAC – de oudste automobilistenclub van Nederland – geeft u tal van voordelen. 

Winkelwagen 0

Zoeken in knac.nl

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors