Een aantal Duitse, maar ook Nederlandse, steden voldoet niet aan de Europese eisen die gelden voor de lokale luchtkwaliteit. Het gaat daarbij om een te hoge concentratie stikstofdioxide, een bestanddeel van NOx. Een milieuzonering waarbij vooral (oudere) diesels geweerd worden, wordt hierbij wel gezien als mogelijke oplossingsrichting. Met name in Duitsland gelden dit soort milieuzones in toenemende mate ook voor relatief jonge diesels die (zie vraag 1), die inderdaad veel NOx uitstoten. Het is aannemelijk dat er in de nabije toekomst meer milieuzoneringsmaatregelen komen. Dit betekent dat vooral diesels met gebiedsbeperkingen rekening moeten houden. Slechts voor de nieuwste generatie diesels (die voldoen aan euro 6d) lijkt de kans op rijverboden in binnensteden klein.
Als je verder klikt op onze website, ga je er ook mee akkoord dat we cookies gebruiken. Daarmee verzamelen we gegevens en volgen we wat bezoekers doen op onze website. Met die informatie verbeteren we onze website en tonen we informatie die aansluit bij wat jou interesseert. Als je geen cookies accepteert, kun je geen video's bekijken of content delen op sociale media.