Bezoekers

003095
Bezoekers vandaag : 301
Gisteren : 474

Bizzarini’s tweede model heet Giotto

Het merk Bizzarini werd een jaar geleden weer tot leven gewekt en nu is de eerste volledig nieuwe auto van het merk onthuld, de Giotto Bizzarini. De aandrijving zou van een V12-motor met achttraps automaat met dubbele koppeling moeten komen, maar de meeste details blijven nu nog vaag. 

Bizzarini is als automerk vrij onbekend, want het heeft maar enkele jaren bestaan, van 1963 tot 1969 om precies te zijn. Oprichter Giotto Bizzarini maakte echter al ver voor die tijd furore door als ingenieur bij onder andere Alfa Romeo en Ferrari auto’s en motoren te ontwerpen, ontwikkelen en verbeteren. Voor Ferrari ontwierp hij de 250 GTO en voor Lamborghini onder meer de V12-motor die nog tot 2010 werd gebruikt. 

De merkrechten van Bizzarini kwamen in 2020 in handen van Pegasus Brands in Londen en dat leidde tot de wedergeboorte van het merk in 2022 met de 5300 GT Corsa Revival. Van dit op de oorspronkelijke 5300 GT gebaseerde model dat in 1965 zijn klasse in de 24 uur van Le Mans won, worden er 24 gebouwd.

Maar nu onthult het Italiaanse sportautomerk dus een compleet nieuw en ultramodern model, de Giotto Bizzarini. Dit model is net als de Bizzarini 5300 GT ontworpen door Giorgetto Giugiaro, maar dit keer had de oude meester hulp van zijn zoon Fabrizio. 

Supercar-proporties

De Giotto Bizzarini heeft klassieke lage supercar-proporties die zijn gecombineerd met het design-DNA van de oorspronkelijke modellen. De prominente dubbele ventilatieopeningen op de motorkap van de originele Bizzarrini’s zijn voor de Giotto geëvolueerd tot een nieuw visueel karakter aan de voorzijde, met ultra-slanke LED-koplampen. Ze eindigen in het midden van de motorkap en vormen de omlijsting van een prominente centrale Bizzarrini-badge, net als bij de 5300 GT.

De Giotto heeft een achter-middenmotor in plaats van een voor-middenmotor zoals de 5300 GT. Daarvoor zal vrijwel zeker de eerder genoemde V12-motor worden ingezet. Verder is er weinig bekend, maar voor de auto zullen wel lichtgewicht materialen als koolstofvezel en composietmaterialen worden gebruikt. In 2024 moeten de eerste testritten met de Giotto Bizzarini gaan plaatsvinden.

Misschien leuk om te lezen:

Word lid van de KNAC!

Het lidmaatschap van de KNAC – de oudste automobilistenclub van Nederland – geeft u tal van voordelen. 

Winkelwagen 0

Zoeken in knac.nl

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors