Deltaplan Mobiliteit gepresenteerd

Een alliantie van 25 organisaties die te maken met verkeer en vervoer hebben een Deltaplan Mobiliteit gepresenteerd. In het 70 pagina’s tellende document staan voorstellen die moeten voorkomen dan het verkeer de komende jaren vastloopt in Nederland. De alliantie wil dat er jaarlijks drie miljard euro extra wordt uitgetrokken en dat er naar ideeën als rekeningrijden, het bouwen van zogenaamde hubs en de aanleg van extra fietspaden wordt gekeken.

In het Deltaplan Mobiliteit staat onder meer dat automobilisten moeten gaan betalen “naar gebruik en vervuiling”. Als het aan voorzitter Steven van Eijck van de RAI Vereniging ligt, wordt 2024 het startjaar voor een kilometerheffing “voor iedereen en niet alleen in de spits”. Volgens hoofddirecteur Frits van Bruggen van de ANWB steunt 80 procent van Nederland het plan om “te betalen naar gebruik”.

VVD-minister Van Nieuwenhuizen (VVD) heeft al laten weten dat ze niets voelt voor rekeningrijden. In het regeerakkoord is afgesproken dat er proeven mogen worden gedaan met betaald rijden, maar dan gaat het bijvoorbeeld om tolwegen of het belonen van  mensen die de spits mijden en uitdrukkelijk niet om een kilometerheffing.

Een andere pijler van het Deltaplan moeten zogenaamde hubs worden. Die moeten – aan de randen van de grote steden – de overstap van het ene vervoersmiddel naar het andere makkelijker maken: bijvoorbeeld van auto naar trein, bus en metro of van trein naar elektrische fiets.

De KNAC is het grotendeels eens met de aanbevelingen in het Deltaplan. “We moeten onze ogen niet sluiten voor het feit dat de wegen aan het dichtslibben zijn en daarom steunen we een proef met anders betalen voor mobiliteit.”, zegt KNAC-directeur Peter Staal. “Dat moet leiden tot een eerlijke verdeling van de kosten. Niet het bezitten van een auto moet worden belast maar het rijden met een auto. De kosten zouden moeten verschuiven van bezit naar gebruik, maar het mag niet leiden tot (nog) meer kosten voor automobilisten.”

Misschien leuk om te lezen:

Netcongestie: Utrechtse laadpalen uitgeschakeld bij stroompiek

De overbelasting van het stroomnet in de provincie Utrecht is momenteel zo groot dat het demissionaire kabinet en netbeheerders maatregelen nemen om netcongestie te voorkomen. Een van die maatregelen is de inzet van slimme laadpalen die uitschakelen bij drukte op het stroomnet.

Bron: Pixabay, https://pixabay.com/nl/photos/van-brienenoordbrug-rotterdam-winter-3894954/
Rijkswaterstaat: ‘Van Brienenoordbrug is veilig’

Rijkswaterstaat heeft gereageerd op de brandbrief die burgemeesters Aboutaleb (Rotterdam) en Van Zanen (Den Haag) deze week stuurden over de Rotterdamse Van Brienenoordbrug. Volgens de uitvoeringsorganisatie is er van instortingsgevaar geen sprake, maar is de oeververbinding wel ‘op leeftijd’.

Word lid van de KNAC!

Het lidmaatschap van de KNAC – de oudste automobilistenclub van Nederland – geeft u tal van voordelen. 

Winkelwagen 0

Zoeken in knac.nl

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors